Sunnuntai 4.3.2018 (radio)

Sote-jännitys kasvaa

Pääministerin haastattelutunti Kesärannassa.
Pääministeri Juha Sipilä vastasi radiossa toimittajien kysymyksiin. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomen politiikassa jännitetään nyt, mitä tapahtuu sote-palvelujen uudistamiselle. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja. 

Hallitus haluaa saada sote-uudistuksen pian valmiiksi. Viime viikolla hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki sanoi, että hän aikoo äänestää uudistusta vastaan. Se lisäsi jännitystä. 

Tänään pääministeri sanoi radiossa, että uudistuksen täytyy tulla ennen vielä ennen seuraavia parlamenttivaaleja. Vaalit ovat ensi vuoden keväällä.

Saksaan uusi hallitus 

Angela Merkelin takana seisoo SPD:n Andrea Nahles.
Saksan liittokansleri Angela Merkel ja sosiaalidemokraattien Andrea Nahles. Kuva: Alexander Becher / EPA

Saksa on saanut uuden hallituksen. Saksassa pidettiin vaalit jo viime syyskuussa. Hallituksen muodostaminen on ollut kuitenkin tosi vaikeaa. 

Tänään uuden hallituksen syntyminen ratkesi, kun sosiaalidemokraatit päättivät lähteä hallitukseen. Saksan hallituksen syntymistä jännitettiin paljon, koska se on tärkeä maa Euroopassa. 

Kauratuotteet kiinnostavat ihmisiä 

Kourallinen kauraa
Kaurassa on tutkimusten mukaan monta ihmiselle hyvää ainetta. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Kaupoissa myydään nyt paljon tuotteita, joita tehdään kaurasta. Asiantuntijat ovat tutkineet kauraa Suomessa jo kymmenien vuosien ajan. 

Tutkimuksissa on selvinnyt, että kaura on hyvä ihmisen terveydelle monella tavalla. Kaurassa on aineita, jotka auttavat parantamaan esimerkiksi tulehduksia. Tutkimusten mukaan kaura alentaa myös kolesterolia ja vähentää vaaraa sydän- ja verisuonitaudeista. 

Suomessa aiotaan parantaa kauran tutkimusta, koska kaura on niin terveellistä. 

Naispappeus täyttää 30 vuotta 

Pirkko Lehtiö
Pirkko Lehtiö on yksi Suomen ensimmäisistä naispapeista. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Nainen on voinut olla pappi Suomessa jo 30 vuoden ajan. Ensimmäiset naiset aloittivat Suomen luterilaisen kirkon pappeina maaliskuussa 1988. 

Naispappeutta juhlittiin sunnuntaina kirkoissa esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella. Luterilaisen kirkon papeista alle puolet on nykyään naisia. 

Saara Aallon Monsters lähtee Euroviisuihin 

Saara Aalto
Monsters kertoo ihmisen päässä olevista pienistä hirviöistä. Kuva: Ari Lahti / AOP

Suomen euroviisu valittiin lauantai-iltana. Tänä vuonna euroviisukappale valittiin kolmesta laulusta, jotka esitti laulaja Saara Aalto. Kappaleen valitsivat yhdessä yleisö ja kansainvälinen tuomaristo. 

Voittaja on Monsters-niminen esitys. Saara Aalto kertoo, että Monsters kertoo elämän negatiivisista asioista, joista jää ihmisen päähän pieniä hirviöitä. Aalto sanoo, että täytyy olla vahva ja tehdä päätökset itse. Pään hirviöiden ei saa antaa vaikuttaa. 

Euroviisut järjestetään Portugalin pääkaupungissa Lissabonissa toukokuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä