Sunnuntai 5.11.2017 (radio)

Puigdemont antautui poliisille

Carles Puigdemont
Carles Puigdemont on ollut Brysselissä noin viikon. Kuva: Oliver Hoslet / EPA

Poliisi on pidättänyt Espanjan Katalonian entisen aluejohtajan Belgiassa. Carles Puigdemont pidätettiin aamulla, kun hän ja 4 muuta Katalonian johtajaa menivät poliisin luo.

Espanja on halunnut, että heidät pidätetään. Espanja haluaa saada Puidgemontin ja muut oikeuteen.

Puidgemont on yrittänyt tehdä Kataloniasta itsenäisen valtion. Espanja on suuttunut siitä Puidgemontille.

Puidgemont on ollut Belgiassa noin viikon. Hän matkusti Belgiaan sen jälkeen, kun Espanja erotti Katalonian aluehallituksen. 

Viikonloppuna paljon rattijuoppoja

Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Yksi rattijuoppo puhalsi alkometriin 4,4 promillea. Kuva: Kalle Schönberg / Yle

Poliisi on ottanut kiinni paljon rattijuoppoja viikonloppuna. Poliisi sai kiinni rattijuoppoja, jotka ajoivat autoa pahassa humalassa.

Moni oli yli 2 promillen humalassa. Esimerkiksi Janakkalassa Hämeessä rattijuoppo oli niin humalassa, että ajoi moottoritietä väärään suuntaan. Rattijuoppo luuli, että hän ajaa kohti etelää ja Vantaata. Hän ajoi kuitenkin kohti pohjoista ja Tamperetta.

Etelä-Savossa Rantasalmella poliisi pysäytti miehen, joka ajoi autoa tosi pahassa humalassa. Mies puhalsi poliisin alkoholimittariin eli alkometriin ja se näytti 4,4 promillea.

Painajaisunista laaja tutkimus

Mies makaa pallomeressä unimaski kasvoillaan.
Painajaisessa voi kokea kauheita ja ihan kummallisia hetkiä. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Moni suomalainen aikuinen näkee painajaisunen ainakin yhden kerran kuukaudessa. Uusi tutkimus kertoo, että noin puolet aikuisista näkee painajaisen joka kuukausi.  Painajainen on paha uni, joka ahdistaa. 

Tutkimuksen mukaan painajaisten näkeminen lisääntyy, kun ihminen vanhenee. Sadat tuhannet suomalaiset näkevät painajaisia joka viikko.

Tutkija arvioi, että painajaisunia nähdään silloin, jos elämässä ei ole kaikki hyvin.

Uudessa tutkimuksessa tutkittiin painajaisia 40 vuoden ajalta. Mukana oli kymmeniä tuhansia suomalaisia.

Kehitysvammaisten ravintola suosittu Haminassa

Jussi Hurttila
Kehitysvammaisten ravintola Kamu toimii Haminan linnoituksessa. Kuva: Juha Korhonen / Yle

Sitten kerromme, että kehitysvammaisten ravintolasta Haminassa on tullut tosi suosittu. Ravintola Kamu perustettiin Haminaan neljä vuotta sitten, jotta kehitysvammaiset saavat töitä.

Yli puolet Kamun työntekijöistä on kehitysvammaisia. He palvelevat asiakkaita, tarjoilevat, tuovat ruokia, siivoavat ja auttavat keittiössä. Ruokaa he eivät kuitenkaan tee.

Kamu haluaa vaikuttaa siihen, mitä kehitysvammaisista ajatellaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä