Sunnuntai 5.12.2021 (radio)


Ulkoministerin koronatartunta

Pekka Haavisto
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Gints Ivuskans / AFP

Ulkoministeri Pekka Haavistolla on koronatartunta.

Haavistolla ei ole oireita, mutta hän kävi koronatestissä, koska hän aikoi lähteä työmatkalle. Nyt työmatka peruuntuu koronatartunnan takia, ja Haavisto tekee etätöitä kotona.

Myös hallituksen muut ministerit ovat saaneet ohjeen käydä koronatestissä ulkoministerin koronatartunnan takia.

Pääministeri Sanna Marin kävi koronatestissä jo sunnuntaina. Tulos oli negatiivinen, eli koronatartuntaa ei löytynyt. Marin käy koronatestissä uudelleen maanantaina.

Suhtautuminen koronarokotuksiin

Pfizerin koronarokotteita. Jyväskylässä, Hankasalmella ja Uuraisilla aloitetaan kolmannen koronarokotuksen jakaminen immuunipuutteisille ihmisille.
Koronarokotuksia vastustavat eniten perussuomalaisten kannattajat. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Eri puolueiden kannattajat suhtautuvat koronarokotuksiin eri tavalla. Näin kertoo uusi tutkimus.

Perussuomalaisten kannattajat vastustavat koronarokotuksia enemmän kuin muut. 12 prosenttia perussuomalaisten kannattajista ei aio ottaa koronarokotusta.

Muiden isojen puolueiden kannattajat suhtautuvat koronarokotuksiin myönteisesti. Suurin osa heistä on jo saanut koronarokotukset.

Indonesian tulivuorenpurkaus

Henkilö katsoo tulivuoresta purkautuvaa tuhkapilveä.
Semuru-tulivuori purkautuu Indonesiassa. Kuva: Agung Supriyanto / AFP

Aasiassa Indonesiassa on iso tulivuorenpurkaus. Tulivuoresta purkautuu kuumaa laavaa ja taivaalle nousee savua ja tuhkapilviä.

Tulivuorenpurkauksessa on kuollut yli 10 ihmistä. Lisäksi noin 40 ihmistä on saanut palovammoja. Tuhannet ihmiset ovat lähteneet tulivuorenpurkausta pakoon.

Indonesia on alueella, jossa on usein tulivuorenpurkauksia. Indonesiassa on melkein 130 aktiivista tulivuorta. Nyt purkautuu Semeru-tulivuori.

Itsenäisyyspäivä

Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö nähdään TV1:ssä itsenäisyyspäivän iltana. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Maanantaina vietetään Suomen itsenäisyyspäivää. Joulukuun 6. päivä on Suomen itsenäisyyspäivä.

Koronatilanne vaikuttaa itsenäisyyspäivän viettoon. Esimerkiksi Presidentinlinnan vastaanotto on peruttu koronatilanteen takia. Tänä vuonna ei siis nähdä, kuinka presidenttipari kättelee vieraita.

Yle kuitenkin lähettää ohjelmaa Presidentinlinnasta itsenäisyyspäivän iltana. Ohjelmassa keskustellaan myös presidentti Sauli Niinistön ja rouva Jenni Haukion kanssa.

Ylen itsenäisyyspäivän ohjelmia voi seurata televisiosta, radiosta ja Yle Areenasta.

Pakkassää

sääkartta
Pakkassää jatkuu maanantaina.

Sunnuntai on ollut kylmä päivä. Koko Suomessa on pakkasvaroitus.

Sunnuntaiaamuna Pohjois-Lapissa Utsjoella oli 34 astetta pakkasta.

Myös Itä-Suomessa oli paikoin pakkasta yli 30 astetta. Etelä-Suomessa pakkasta oli 15 ja 20 asteen välillä.

Myös itsenäisyyspäivää vietetään kylmässä pakkassäässä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä