Sunnuntai 5.2.2023 (radio)

 

Teollisuuden palkkasopu

Kaksi miestä, joiden edessä on mikrofoneja.
Työntekijärjestön johtajat kertoivat sunnuntaina, mitä teollisuuden palkoista on sovittu. Kuva: Seppo Samuli / Lehtikuva

Teollisuudessa on sovittu palkoista. Työntekijöiden ja työnantajien järjestöt hyväksyivät palkkaratkaisun viikonloppuna.

Teknologiateollisuuden ja kemianteollisuuden työntekijöiden palkat nousevat 7 prosenttia 2 vuodessa.

Koska teollisuuden palkkariita on nyt ohi, myös teollisuuden lakot loppuvat. Työntekijät jatkavat töitä normaalisti.

USA:n ja Kiinan palloriita

Iso valkoinen pallo taivaalla.
Kiinalainen pallo taivaalla USA:n yläpuolella. Kuva: Lehtikuva

USA:lla ja Kiinalla on riita. Riidan syy on iso kiinalainen pallo, joka kulki taivaalla USA:n yläpuolella. 

USA ampui pallon alas lauantaina. Amerikkalaiset haluavat pallosta tarkempaa tietoa.

USA arvioi, että pallo on vakoilulaite. Pallo ehkä tarkkaili USA:n sotilaskohteita.

Kiina sanoo, että pallo ei ole vakoilulaite. Kiina väittää, että pallo teki säähavaintoja ja eksyi vahingossa Amerikkaan.

Riita on huonontanut USA:n ja Kiinan suhteita. USA:n ulkoministerin piti matkustaa Kiinaan sunnuntaina, mutta palloriidan takia hän jäi kotiin.

Runebergin päivä

Runebergin patsas talvisessa Porvoossa.
Johan Ludvig Runebergin patsas Porvoossa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Sunnuntaina on vietetty Runebergin päivää. 

Johan Ludvig Runeberg on Suomen kansallisrunoilija. Suomen kansallislaulu Maamme on Runebergin runo.

Runeberg eli 1800-luvulla. Hän oli ruotsinkielinen ja kirjoitti ruotsiksi.

Runebergin päivää vietetään 5. helmikuuta, koska se on Runebergin syntymäpäivä. Runebergin päivä on liputuspäivä.

Runebergin päivänä Suomessa syödään Runebergin torttuja. Suunnilleen samanlaisia torttuja Runeberg söi jo 170 vuotta sitten.

Runeberg-palkinto

Kirjailija Marja Kyllönen.
Kirjailija Marja Kyllönen. Kuva: Outi Paappanen.

Sunnuntaina on jaettu myös Runeberg-palkinto. Runeberg-palkinto on kirjallisuusalan palkinto. 

Tänä vuonna Runeberg-palkinnon voittaja on kirjailija Marja Kyllönen. Palkintoraati sanoo, että Kyllönen käyttää suomen kieltä taitavasti.

Kyllönen voitti palkinnon kirjalla Vainajaiset. Kirja kertoo elämästä maalaiskylässä. Keskenmenot ja lapsettomuus ovat kirjan yksi teema.

Runeberg-palkinto jaetaan aina Runebergin päivänä. Runeberg-palkinto on 20 000 euroa.

Sää

sääkartta

Lumisateet loppuvat maanantaina, ja päivä on poutainen suuressa osassa maata. Myös aurinko voi paistaa. Suuressa osassa maata on vähän pakkasta. 

Tiistaina sää lauhtuu eli pakkanen heikkenee. Lämpötila nousee plussan puolelle koko maassa.

Koko ensi viikko on lauha, ja sää on lämpimämpää kuin tavallisesti helmikuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä