Sunnuntai 5.4.2020 (radio)

Koronatilanne Suomessa

Piirroskuva virusjoukosta.
Taiteilijan piirros koronaviruksesta. Kuva: Lubos Paukeje / AOP

Koronaviruskuolemien määrä Suomessa on noussut kolmella.

Tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa, on kuollut Suomessa nyt 28 ihmistä. Sairaalahoidossa on 209 potilasta. Heistä tehohoidossa on 76 potilasta.

Todettuja koronavirustartuntoja on Suomessa vähän yli 1900.

Etätyö lisääntyy

Nainen kirjoittaa kannettavalla tietokoneella.
Etätöitä voi tehdä esimerkiksi tietokoneella. Kuva: Tuija Veirto/ Yle

Koronatilanteen takia tosi moni suomalainen tekee työtä kotona eli on etätöissä.

Etätöitä tekee yli miljoona suomalaista. Moni heistä haluaa jatkaa etätöitä myös koronatilanteen jälkeen.

Tutkimusfirma Taloustutkimus kysyi suomalaisilta, pitävätkö he etätöistä. Yli 300 000 suomalaista sanoi, että haluaa tehdä enemmän etätöitä myös koronatilanteen jälkeen.

Moni ei käytä nyt autoa

Autoja omakotitalon pihassa Vehmaalla.
Jos poistaa auton liikennekäytöstä, säästää rahaa. Silloin autolla ei saa ajaa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Monet suomalaiset ovat poistaneet auton liikennekäytöstä. Jos ei käytä autoa, sen voi poistaa liikennekäytöstä. Silloin ei tarvitse maksaa auton vakuutusmaksua eikä ajoneuvoveroa.

Noin 100 000 suomalaista on poistanut maaliskuussa auton liikennekäytöstä.

Moni ei tarvitse nyt autoa, koska liikkumista on rajoitettu koronatilanteen takia.

Päivähoitomaksuista voi saada vapautuksen

Kuvassa on päiväkotilapsi ja päiväkodin työntekijä.
Jos hoitaa lasta kotona pitkään, voi saada päivähoitomaksun takaisin. Kuva: Meri Remes / Yle

Kunnat eivät peri perheiltä päivähoitomaksuja, jos lapsi ei käy päiväkodissa koronatilanteen takia.

Suomen kuntien yhdistys Kuntaliitto kertoo, että monet kunnat ovat kysyneet Kuntaliitosta neuvoa, miten päivähoitomaksut palautetaan perheille. Kunnat haluavat palauttaa maksun.

Eri kunnissa voi olla erilainen tapa palauttaa päivähoitomaksu. Yleensä päivähoitomaksusta saa vapautuksen, jos lapsi on pitkään poissa päivähoidosta.

Pentti Linkola on kuollut

Pentti Linkola.
Pentti Linkola 1932-2020 Kuva: Juha Metso / AOP

Luonnonsuojelija ja lintuharrastaja Pentti Linkola on kuollut.

Pentti Linkola oli myös kalastaja ja kirjailija. Pentti Linkola muistetaan siitä, että hän halusi suojella luontoa. Pentti Linkola perusti esimerkiksi Luonnonperintösäätiön, joka ostaa vanhoja metsiä ja suojelee niitä.

Pentti Linkola sanoi usein, että ihmisen pitää suojella kaikkia kasveja ja eläimiä maapallolla, ja että ihminen ei saa olla luontoa tärkeämpi. Pentti Linkola oli 87-vuotias.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä