Sunnuntai 5.5.2019 (radio)


Puolueet keskustelevat

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja keskustan puheenjohtaja, toimitusministeristön pääministeri Juha Sipilä.
SDP:n Antti Rinne (vasemmalla) tapasi myös keskustan puoluejohtajan Juha Sipilän. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Puolueet keskustelevat Suomen uudesta hallituksesta. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne tapaa muiden puolueiden johtajat.

SDP vetää puolueiden keskusteluja, koska se voitti vaalit 3 viikkoa sitten. SDP on nyt Suomen parlamentin eli eduskunnan suurin puolue.

Rinne tapasi osan puoluejohtajista sunnuntaina, ja loput puoluejohtajat hän tapaa maanantaina.

Rinne kertoo ehkä tiistaina, minkä puolueiden kanssa neuvottelut jatkuvat. Silloin selviää, mitkä puolueet ovat ehkä mukana Suomen uudessa hallituksessa.

Ramadan alkaa

mies lukee koraania
Rukous ja hiljentyminen kuuluvat ramadaniin. Kuva: Mohammed Badra / EPA

Muslimien pyhä kuukausi eli ramadan alkaa eri puolilla maailmaa. Suomessa ramadan on alkamassa maanantaina.

Joissakin maissa ramadan alkoi jo sunnuntaina. Ramadanin alku lasketaan siitä, miten kuu näkyy taivaalla.

Ramadaniin kuuluu paasto. Paaston aikana muslimit eivät syö tai juo, kun aurinko on taivaalla.

Ramadan loppuu kesäkuun 4. päivä.

Uutiset selkoruotsiksi alkavat

Marit af Björkesten
Johtaja Marit af Björkesten. Kuva: Kimmo Räisänen / Yle

Ylen selkopalvelut kasvavat. Yle alkaa tehdä uutisia myös selkoruotsiksi eli helpolla ruotsin kielellä. Uutiset selkoruotsiksi alkavat radiossa ensi syksynä.

Ylen ruotsinkielinen johtaja Marit af Björkesten sanoo, että uutiset selkoruotsiksi auttavat esimerkiksi ruotsinkielisiä kehitysvammaisia seuraamaan uutisia. Uutiset selkoruotsiksi ovat hyvä apu myös kaikille, jotka opettelevat ruotsia, af Björkesten sanoo.

Ylen uutislähetykset selkosuomeksi alkoivat radiossa vuonna 1992. Televisiossa Ylellä on ollut uutisia selkosuomeksi vuodesta 2015.

HPK on Suomen mestari

HPK Kärpät
HPK (oranssit paidat) voitti Kärpät (valkoiset paidat). Kuva: Tomi Hänninen

Hämeenlinnassa on ollut sunnuntaina iso juhla. Hämeenlinnalaiset juhlivat jääkiekon uutta Suomen mestaria.

Tänä vuonna jääkiekon Suomen mestari on Hämeenlinnan Pallokerho eli HPK. HPK pelasi finaalipeleissä Oulun Kärppiä vastaan.

Jännittävä viimeinen finaalipeli pelattiin lauantai-iltana. 3 erän jälkeen peli oli tasan 1-1. Jatkoerässä HPK:n Markus Nenonen teki voittomaalin, ja HPK voitti pelin 2-1.

Pelin jälkeen oululaiset olivat surullisia, mutta Hämeenlinnassa alkoi juhla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä