Sunnuntai 5.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronatartuntojen määrää Suomessa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen koronatilanne on edelleen hyvä. Sunnuntaina raportoitiin vain 5 uutta koronatartuntaa.

Suomessa on raportoitu yhteensä vähän alle 7300 koronatartuntaa.

Maahanmuutajatausta ja koulumenestys

Jalkapalloilijat ovat tärkeitä esikuvia.
Kannustus ja esikuvat ovat tärkeitä maahanmuuttajataustaisille lapsille. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Maahanmuuttajatausta vaikuttaa lasten koulumenestykseen Suomessa. Maahanmuuttajaperheiden lapset menestyvät koulussa usein heikommin kuin suomalaisperheiden lapset.

Esimerkiksi lasten lukutaidossa on iso ero maahanmuuttajataustaisten ja muiden lasten välillä. Ero on Suomessa isompi kuin monissa muissa maissa. Asia selviää PISA-tutkimuksista.

Tutkijat sanovat, että syitä tilanteeseen on monia, esimerkiksi opettajien asenteet. Jos opettaja ei kannusta maahanmuuttajataustaista lasta, lapsi ei usko, että hän voi menestyä.

Asiasta voi lukea lisää Ylen nettisivuilta. Osoite on yle.fi.

Huonoa kohtelua siivousalalla

Ikkunanpesua.
Siivoojan työ on raskasta ja kohtelu voi olla huonoa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Työntekijöitä kohdellaan huonosti siivousalalla. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Siivousalalla on esimerkiksi liian pitkiä työpäiviä. Työntekijöillä ei aina ole edes vapaapäiviä. Työntekijöiden huono kohtelu on siivousalalla tavallista, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

Siivousalalla työskentelee paljon maahanmuuttajia. He eivät aina tiedä omia oikeuksia. Monet eivät myöskään uskalla valittaa huonosta kohtelusta, koska he pelkäävät potkuja.

Hyttysten määrä vaihtelee

Lähikuva hyttysestä imemässä verta.
Hyttyset imevät ihmisestä verta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hyttysten määrässä on tänä kesänä iso ero Pohjois-Suomen ja Etelä-Suomen välillä.

Pohjois-Suomessa hyttysiä on paljon. Hyttyset kehittyvät vesilammikoissa, joita oli pohjoisessa paljon lumisen talven jälkeen.

Etelä-Suomessa hyttysiä on nyt vähän. Talvella oli vähän lunta, ja kevät oli kuiva, eikä vesilammikoita ollut.

Hyttysten määrä kiinnostaa suomalaisia joka kesä, koska pienet hyttyset ovat ihmisille iso kiusa. Hyttyset imevät ihmisestä verta.

Bottakselle F1-voitto

Bottas
Bottas ajoi maaliin ensimmäisenä Itävallassa. Kuva: Getty Images

Suomalainen Valtteri Bottas on voittanut formula ykkösten kilpailun Itävallassa.

Itävallan kilpailu oli ensimmäinen formulakisa koronatauon jälkeen.

Valtteri Bottas on 30-vuotias formulakuljettaja. Hän ajaa Mercedeksen autolla. Bottaksella on mahdollisuus voittaa jopa maailmanmestaruus, jos kausi jatkuu hyvin.

Seuraava formulakisa ajetaan viikon kuluttua.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä