Sunnuntai 5.9.2021 (radio)

Pääministeri koronarajoituksista

pääministeri Sanna Marin poseeraa kameralle Kesärannan pihassa.
Pääministeri Sanna Marin kuvattiin Kesärannassa elokuun puolivälissä. Kuva: Ilkka Klemola / Yle

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että koronarajoitukset loppuvat Suomessa ehkä lokakuussa tai marraskuussa.

Marin kertoo, että rajoitukset loppuvat, kun 80 prosenttia yli 12-vuotiaista ihmisistä on saanut rokotuksen. Tämä voi tapahtua jo lokakuussa.

Pääministeri Sanna Marin huomauttaa, että koronavirus voi aiheuttaa yllätyksiä. Siksi koronarajoitusten loppuminen ei ole varmaa.

Eduskunta päättää koronapassista tässä kuussa. Koronapassin tarkoitus on, että esimerkiksi erilaisia tapahtumia on helpompi järjestää kuin nyt.

Naisten mielenosoitukset Afganistanissa

Naiset ovat protestoineet viime päivinä oikeuksiensa puolesta Afganistanissa. Kuva otettu Kabulissa perjantaina.
Naiset ovat protestoineet viime päivinä oikeuksiensa puolesta Afganistanissa. Kuva otettu Kabulissa perjantaina. Kuva: Stringer/ EPA

Afganistanissa naiset ovat järjestäneet mielenosoituksia. Naiset vastustavat Talibania, joka otti vallan Afganistanissa.

Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa Taliban käytti kyynelkaasua, kun naisilla oli mielenosoitus.

Taliban muodostaa pian Afganistaniin hallituksen. Vielä ei tiedetä, millaisia oikeuksia Taliban antaa naisille Afganistanissa.

Liikenneonnettomuus Raumalla

Paloauto Äänekosken paloaseman edustalla.
Pelastuslaitos sai ilmoituksen tieliikenneonnettomuudesta aamuviiden jälkeen. Kuva: Heli Kaski / Yle

Raumalla sattui paha onnettomuus.

3 nuorta loukkaantui vakavasti, kun auto ajoi ulos tieltä ja törmäsi kiveen. Onnettomuuden syytä ei tiedetä.

Lauantaina nuori mies kuoli, kun auto ajoi ulos tieltä Utajärvellä Pohjois-Pohjanmaalla.

Oulun mopot

Kuvassa mopo sudittaa rengasta
Kuvassa mopo sudittaa rengasta. Kuva: Kuvakaappaus YouTubesta

Oulussa poliisi on tutkinut nuorten mopoja.

Poliisi löysi paljon mopoja, joita oli viritetty. Viritetyllä mopolla voi ajaa liian kovaa vauhtia.

2 moottoripyöräilijää lähti poliisia pakoon, mutta poliisi sai heidät myöhemmin kiinni.

Nuorten mopotapaaminen sujui melko rauhallisesti. Viikko sitten Oulussa nuoret muun muassa heittivät poliisia kivillä.

Sää lämpenee

Viikon 36 alun alustavat lämpötilaennusteet sääkartoilla. Sää lämpenee viikonlopun jälkeen.
Alkavaksi viikoksi ennustetaan lämmintä syyssäätä. Kuva: Kerttu Kotakorpi / Yle

Etelä-Suomessa oli yöllä pakkasta ensimmäisen kerran tänä syksynä. Pakkasta oli koko maassa.

Kylmintä oli Lapissa. Sallassa pakkasta oli 4,7 astetta. Uudellamaalla Vihdissä pakkasta oli lähes 2 astetta.

Ensi viikolla sää lämpenee. Varsinkin Länsi-Suomessa lämmintä on monessa paikassa yli 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä