Sunnuntai 6.10.2019 (radio)

Influenssarokotukset

Lapsi saa nenäsumuterokotteen.
Pienet lapset voivat saada influenssarokotteen nenäsumutteena. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Influenssarokotukset alkavat Suomessa tänä vuonna tavallista myöhemmin.

Influenssarokotteen pakkauslaatikko.
Influenssarokote. Kuva: Matti Myller / Yle
Rokotukset myöhästyvät, koska rokote valmistui tavallista myöhemmin.

Suomi on tilannut influenssarokotetta 1,8 miljoonaa annosta. Aikuiset saavat rokotteen pistoksena, mutta pikkulapset voivat saada rokotteen myös nenäsumutteena.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee, että joukkorokotukset kunnissa aloitetaan marraskuun puolivälin jälkeen. Influenssaepidemia alkaa tavallisesti vuodenvaihteen jälkeen.

Ylinopeudet

Poliisit valvovat liikennettä.
Poliisi valvoi tehostetusti liikennettä Oulun seudulla viime yönä. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisi on huolissaan isoista ylinopeuksista maanteillä. Poliisi sanoo, että ylinopeudet ovat jo järjettömän isoja.

Esimerkiksi viime yönä poliisi otti kiinni useita nuoria kuljettajia, jotka ajoivat tosi kovia ylinopeuksia.

Kovimman ylinopeuden ajoi nuori mies Limingassa lähellä Oulua. Hän ajoi 190 kilometriä tunnissa, vaikka nopeusrajoitus alueella oli sata kilometriä tunnissa. Nuori kuljettaja oli vain 17-vuotias. Hän oli saanut ajokortin poikkeusluvalla.

Haukiputaalla poliisi otti kiinni nuoren miehen, joka ajoi moottoripyörää. Hän ajoi tietyöalueella 155 kilometriä tunnissa, vaikka nopeusrajoitus oli 60 kilometriä tunnissa.

Tampereen lähellä Nokialla jäi kiinni nuori mies, joka ajoi 165 kilometriä tunnissa, kun nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa.

Inarijärvi

Ukonsaari talvisessa kaamosmaisemassa Inarijärvellä.
Inarijärven Ukonsaari talven kaamoksessa. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Amerikkalainen uutissivusto CNN on listannut 20 Euroopan kauneinta paikkaa. Ensimmäisenä listalla on Inarijärvi Suomen Lapissa.

CNN kirjoittaa, että Inarijärvi on saamelaisen kulttuurin keskus ja paratiisi ympäri vuoden.

Pimeän ja lumisen talven takia Inarijärvi on täydellinen paikka katsella revontulia. Syksyllä ruska-aikaan Inarijärven rannat hehkuvat oranssia väriä. Kesällä järven viileässä vedessä voi uida, CNN kirjoittaa.

Inarijärven lisäksi Euroopan kauneimpien paikkojen listalle ovat päässeet esimerkiksi Norjan Lofootit ja Vättern-järvi Ruotsissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä