Sunnuntai 6.11.2016 (radio)

Delhissä on vaarallisen saastunut ilma

Autoja ja mopoja tiellä alikulkusillan alla. Kaiken kattaa ruskeankellertävä sumu.
Liikennettä Delhin saastesumussa viime keskiviikkona. Kuva: Rajat Gupta / EPA

Intian pääkaupungissa on nyt paha saastesumu. Delhin ilma on niin huono, että eteenpäin näkee vain ehkä 50 metriä.

Delhin ilmalaatu on nyt huonoin 17 vuoteen. Maailman terveysjärjestö WHO:n suositus on ylittynyt 70-kertaisesti. Hallitus on määrännyt, että koulut suljetaan kolmeksi (3) päiväksi saasteiden takia.

Delhissä noin 30 000 ihmistä kuolee joka vuosi huonon ilman vuoksi. Saasteet ovat peräisin yleensä dieselistä, hiilivoimaloista ja tehtaista. Lisäksi viljelijät polttavat olkia riisisadon korjaamisen jälkeen.

Ilmanlaatu on erittäin huono myös muissa Pohjois-Intian suurkaupungeissa. 

Univaje saa syömään enemmän ja rasvaisempaa ruokaa

Siluetti ikkunassa.
Lyhyen yöunen jälkeen tekee mieli syödä normaalia enemmän ja vieläpä rasvaista ruokaa. Kuva: Antti Seppälä / Yle

Ihminen syö tavallista enemmän, jos hän on nukkunut liian vähän. Tutkimus kertoo, että pitkään jatkuva univaje voi aiheuttaa ylipainoa.

Ihminen syö lyhyen yöunen jälkeen noin 400 kilokaloria enemmän kuin riittävän yöunen jälkeen. Väsynyt ihminen syö usein myös rasvaista ruokaa.

Tutkimuksissa on todettu jo aiemmin, että univajeella ja lasten ja nuorten lihomisella on yhteys.

Sunnuntai on ollut ruotsalaisuuden päivä

Sinisiä ja valkokeltaisia kukkia kimpussa.
Ruotsalaisuuden päivä on Suomessa kansallinen juhla- ja liputuspäivä. Kuva: Charlotte Vainio / Yle

Sunnuntaina on vietetty Suomessa ruotsalaisuuden päivää. Päivän nimi on ruotsiksi svenska dagen. Ruotsalaisuuden päivä on myös liputuspäivä.

Ruotsalaisuuden päivä on aina 6. marraskuuta. Silloin juhlitaan ruotsin kieltä, joka on Suomen toinen virallinen kieli.

Noin 300 000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia asuu eniten rannikkoalueilla. Suomenruotsalainen kulttuuri on kuitenkin tärkeää koko Suomelle.

Marraskuu on nyt etelässä valkoinen

Nainen kävelee lumisateessa.
Etelässä maa on valkoinen pitkästä aikaa jo marraskuussa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Etelä-Suomen marraskuusta tulee valkoinen. Lunta sataa alkuviikolla sakeasti ainakin etelärannikolla. Sääennuste kertoo, että lunta voi sataa 10-20 senttimetriä.

Tilanne on harvinainen, koska Etelä-Suomessa on alkavalla viikolla enemmän lunta kuin missään muualla Suomessa. Monet ovat odottaneet sitä, että pääsee hiihtämään tai pulkkamäkeen.

Lämpötilat ovat alkavalla viikolla miinuksen puolella eli pakkasella. Siksi lumi säilyy eikä sula. Tuuli on voimakasta, ja liikenteessä pitää olla varovainen.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä