Sunnuntai 6.1.2019 (radio)

Suomalaiset ovat kertoneet tärkeistä vaaliteemoista

Äänestyslippu kuoressa
Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Suomalaiset haluavat vaikuttaa vaaleissa eniten sairaiden ja vanhusten hoitoon sekä nuorten syrjäytymiseen. Kunnallisalan kehittämissäätiö teki tutkimuksen vaaliteemoista ensi kevään eduskuntavaaleissa.

Vastaajat sanovat, että myös työttömyys, koulutus, energia-asiat ja köyhien asema ovat tärkeitä teemoja. Lisäksi vastaajat haluavat vaikuttaa valtion talouteen ja ilmastonmuutokseen.

Kansalaisaktivismi, kehitysapu ja alkoholihaitat olivat vähiten tärkeitä teemoja. Ihmiset haluavat nyt vaikuttaa hallituksen kokoonpanoon paljon enemmän kuin vuoden 2007 eduskuntavaaleissa.

Nuoret Leijonat maailmanmestariksi

Nuoret Leijonat juhlii
Nuoret Leijonat saivat kultamitalin MM-kisoissa. Kuva: AOP

Suomi on voittanut kultaa jääkiekon alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa. Maailmanmestaruuskisat pelattiin Vancouverissa Kanadassa.

Suomi löi loppuottelussa USA:n maalein 3 - 2. Ottelun sankari oli 17-vuotias Kaapo Kakko, joka teki voittomaalin noin puolitoista minuuttia ennen pelin loppua.

Kulta oli 5:s maailmanmestaruus Nuorille Leijonille. Edelliset mestaruudet ovat vuosilta 1987, 1998, 2014 ja 2016.

Presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio lähettivät pelaajille onnittelukirjeen. Myös pääministeri Juha Sipilä lähetti onnitteluviestin.

Etsintöjä Norjassa ei ole voitu jatkaa

Helikopteri taivaalla Tamokdalenin päällä.
Lumivyöryn alle jääneitä ei ole pystytty veläkään etsimään. Kuva: Gustaf Antell / Yle

Suomalaisten hiihtäjien etsintöjä Norjassa ei pystytty jatkamaan sunnuntaina. Paikallinen poliisi kertoi, että sää on ollut liian huono etsintälennoille.

Tilannetta arvioidaan seuraavan kerran maanantaiaamuna.

3 suomalaista ja 1 ruotsalainen katosivat keskiviikkona. Alueella sattui katoamisen aikaan suuri lumivyöry. Viranomaiset uskovat, että kadonneita ei enää löydetä elossa.

Etsinnät keskeytettiin perjantaina vaikean sään takia.

Jouluvalot eivät kuulu kaatopaikalle

Kuusenkynttiläsarja 1970-luvulta.
Esimerkiksi tällainen kynttiläsarja ei kuulu sekajätteeseen. Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

Sunnuntaina on vietetty loppiaista. Monissa kodeissa joulukoristeet kerätään pois loppiaisena.

Loppiainen on kristillinen juhlapäivä, joka päättää joulun pyhäpäivät.

Jos jouluvalot ovat menneet rikki, ne kannattaa kierrättää. Pienestäkin sähköromusta ja elektroniikkaromusta saadaan talteen raaka-aineita. Tärkein raaka-aine on kupari. Myös muoviosat ja puuosat otetaan talteen.

Lisäksi jouluvaloissa on haitallisia aineita kuten palonestoaineita. Siksi jouluvalot eivät kuulu kaatopaikalle.

Jouluvalot ja kausivalot kuuluvat sähkö- ja elektroniikkaromujen SER-kierrätyspisteisiin. Niitä on satoja eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä