Sunnuntai 6.12.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä valtakunnallinen lipunnosto järjestettiin?

Oikea vastaus:

Hämeenlinnassa.

2.Onko lipunnosto aina Hämeenlinnassa?

Oikea vastaus:

Ei, se on yleensä Helsingissä.

3.Missä presidentti Sauli Niinistö ja Jenni Haukio sytyttivät kynttilät?

Oikea vastaus:

Helsingin tuomiokirkossa.

4.Missä presidentti Niinistö laski seppeleen?

Oikea vastaus:

Hietaniemen hautausmaalla.

5.Missä muussa kaupungissa (kuin Helsingissä) järjestettiin pieni juhlatilaisuus ja laskettiin seppele?

Oikea vastaus:

Porissa.

6.Missä itsenäisyyspäivän paraati järjestettiin?

Oikea vastaus:

Sitä ei järjestetty tänä vuonna lainkaan.

7.Missä koronavirus on Suomessa vaarallinen presidentti Niinistön mukaan?

Oikea vastaus:

Niinistö sanoo, että koronavirus on vaara koko Suomelle.

8.Kenen pitää torjua koronavirusta presidentti Niinistön mielestä?

Oikea vastaus:

Niinistö sanoo, että kaikkien suomalaisten pitää torjua sitä yhdessä.

9.Onko pääministeri Sanna Marin esittänyt itsenäisyyspäivän toivotuksen suomalaisille?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

10.Miksi suomalaiset Marinin mielestä selviävät koronakriisistä?

Oikea vastaus:

Marin sanoo, että suomalaiset selviävät, koska otamme toiset ihmiset huomioon.

11.Oliko Linnan juhlat peruttu?

Oikea vastaus:

Niitä ei ollut peruttu, mutta linnassa ei ollut suuria juhlia.

12.Kuka oli illan isäntä?

Oikea vastaus:

Presidentti Sauli Niinistö.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä