Sunnuntai 6.3.2022 (radio)

Venäjän hyökkäys Ukrainaan

Ukrainan panssarivaunu Odessassa.
Ukrainan panssarivaunu Odessassa. Kuva: AOP

Venäjän hyökkäys Ukrainaan jatkuu.

Ukraina sanoo, että Venäjä on menettänyt Ukrainassa jo yli 11 000 sotilasta. Venäjän armeija ei ole kommentoinut lukua.

Venäjä on pommittanut alueita, jotka ovat lähellä Ukrainan pääkaupunkia Kiovaa. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Venäjän aikoo pommittaa Odessan kaupunkia. Zelenskiy sanoo, että Odessan pommittaminen on sotarikos.

Hersonin kaupunki on Venäjän hallussa.

Venäjä piirittää Mariupolin kaupunkia. Siviilejä ei saatu sunnuntaina pois kaupungista. Mariupolissa asuu noin 400 000 ihmistä. Kaupungissa on kova pula vedestä, sähköstä ja ruuasta.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan pyytää Venäjää tekemään rauhan.

Pakolaiset

Pakenevia Ukrainalaisia odottamassa kuljetusta Slovakian puoleisella rajalla.
Pakenevia Ukrainalaisia odottamassa kuljetusta Slovakian puoleisella rajalla. Kuva: Lehtikuva

Yli 1,5 miljoonaa ihmistä on paennut sotaa Ukrainasta. Näin arvioi YK.

Ihmisiä on paennut Ukrainasta muun muassa naapurimaihin Puolaan, Moldovaan, Romaniaan, Unkariin ja Slovakiaan.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan torstaina 24.2.

Mielenosoitukset Venäjällä

Poliisit pidättivät mielenosoittajan Ukrainan sodan vastaisessa mielenosoituksessa Pietarin keskustassa 27.2.2022.
Poliisit pidättivät mielenosoittajan Ukrainan sodan vastaisessa mielenosoituksessa Pietarin keskustassa 27.2.2022. Kuva: Sergei Mikhailichenko / AFP

Venäjällä on pidätetty suuri määrä mielenosoittajia. Mielenosoituksiin osallistuvat ihmiset vastustavat Ukrainan sotaa.

Kansalaisjärjestö OVD-info kertoo, että yli 2 000 mielenosoittajaa pidätettiin sunnuntaina eri puolilla Venäjää. Eniten ihmisiä pidätettiin Novosibirskissa ja Jekaterinburgissa. Mielenosoituksia on ollut kymmenissä kaupungeissa.

Venäjän poliisi kertoi perjantaina, että laittomat mielenosoitukset estetään.

Iivo Niskanen

Iivo Niskanen.
Iivo Niskanen. Kuva: Lehtikuva

Iivo Niskanen oli 4. Norjan Holmenkollenilla hiihdon 50 kilometrin kilpailussa. Kisa hiihdettiin perinteisellä hiihtotavalla.

Kilpailun voitti norjalainen Martin Löwström Nyenget. Norjalaiset hiihtäjät saivat myös sijat 2 ja 3.

Sää

Lumisen rantaniityn halki virtaa puro aurinkoisena kevättalven päivänä.
Lumisen rantaniityn halki virtaa puro aurinkoisena kevättalven päivänä. Kuva: Jouni Tanninen / Yle

Sää on maanantaina vaihtelevaa. Koko maassa on pakkasta. Pohjoisessa ja lännessä sataa lunta.

Tiistaina aurinko paistaa lännessä. Idässä taivaalla on enemmän pilviä.

Viikon loppupuolella sää lämpenee. Monin paikoin paistaa aurinko.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä