Sunnuntai 6.8.2017 (radio)

 

Lihan syönti

Possunkylkeä ja vihanneksia lautasella.
Suomalaiset syövät paljon lihaa. Myös kasvisten käyttö on kasvanut. Kuva: Olli Koski/Yle

Liha maistuu suomalaisille.

Terveysalan asiantuntijat ovat sanoneet, että suomalaisten pitää syödä vähemmän lihaa. Kuitenkin yli 40 prosenttia suomalaisista syö lihaa melkein joka päivä. Luku on suurempi kuin ennen.

Miehet syövät lihaa enemmän kuin naiset. Asiantuntijoiden mielestä on epäterveellistä syödä lihaa yli puoli kiloa viikossa. Monet miehet syövät lihaa kuitenkin enemmän.

Naisten tilanne on parempi. Noin 70 prosenttia naisista syö lihaa enintään puoli kiloa viikossa.

Vaikka suomalaiset syövät paljon lihaa, myös kasviksia ja hedelmiä syödään enemmän kuin ennen. Kuitenkin vain pieni osa suomalaisista syö kasviksia niin paljon kuin asiantuntijat suosittelevat. Asiantuntijat sanovat, että niitä pitää syödä puoli kiloa joka päivä.

Sote-uudistus

Lääkäri kävelee terveyskeskuksen käytävällä.
Uusia terveyspalveluja on suunniteltu jo monta vuotta. Kuva: Mikael Kokkola / Yle

Keskustelu sote-uudistuksesta jatkuu. Sote tarkoittaa sosiaalipalveluja ja terveyspalveluja.

Nyt Aalto-yliopiston professorit ovat tehneet ehdotuksen sote-uudistuksesta. Professorit ehdottavat palveluseteleitä.

Professorien ehdotus on, että terveyskeskuksen lääkäri päättää, mitä hoitoa potilas tarvitsee. Sen jälkeen potilas voi palvelusetelillä ostaa hoidon, mistä haluaa, professorit ehdottavat.

Sote-uudistuksen yksi tavoite on, että potilas voi itse valita, meneekö hän terveyskeskukseen vai yksityiselle lääkäriasemalle. Ajatus on, että hinta on potilaalle sama.

Uudet terveyspalvelut alkavat todennäköisesti vuonna 2020. Terveyspalvelut pitää uudistaa, että rahat riittävät hyviin palveluihin koko maassa myös tulevaisuudessa.

Suomen matkailusää

Kajaanilainen Juha Kauppinen kesämökkinsä pihalla.
Onko Suomi kylmä vai raikas matkailumaa? Kuva: Laura Tolonen / Yle

Suomessa on hyvä ja monipuolinen matkailusää. Tätä mieltä ovat suomalaiset matkailualan ihmiset.

Sää on tärkeä osa pakettia, kun he myyvät Suomea ulkomailla. Esimerkiksi arabimaa Dubain matkamessuilla ihmiset kiinnostuivat Suomen raikkaasta ja märästä kesästä.

Myös vuodenajat ovat Suomessa erilaisia. Talvella sää on selvästi erilainen kuin kesällä. Monissa muissa maissa niin ei ole.

Matkailualan asiantuntijat toivovat, että suomalaiset eivät aina valita ulkomailla, että Suomen sää on tosi huono. Suomalaiset eivät huomaa, että on epäkohteliasta valittaa Suomen sateesta maassa, jossa sadetta on odotettu ehkä puoli vuotta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä