Sunnuntai 7.10.2018 (radio)

Matkustusilmoitus kannattaa tehdä

Starfish Island on turistisaari Filippiinien Palawanin lomasaaren kupeessa. Saari sijaitsee Honda Bayssä Palawanin suurimman keskuksen Puerto Princesan lähistöllä.
Matkustusilmoituksen voi tehdä ulkoministeriön verkkosivulla. Kuva: Kai Jaskari / Yle

Matkustusilmoitus kannattaa tehdä aina, kun matkustaa ulkomaille, sanoo Suomen ulkoministeriö.

Suomalaiset ovat tehneet vähän matkustusilmoituksia, vaikka suomalaiset tekevät vuodessa monta miljoonaa matkaa ulkomaille.

Matkustusilmoituksessa matkailija antaa ulkoministeriölle yhteystiedot ja tiedot matkasta. Ulkoministeriö voi sitten ottaa yhteyttä matkailijaan, jos matkakohteessa tapahtuu esimerkiksi onnettomuus.

Matkustusilmoitus kannattaa tehdä, vaikka matkakohde on naapurimaa tai tavallinen turistikohde.

Indonesiassa on tuhansia ihmisiä kateissa

Romahtanut hotelli.
Indonesian Sulawesin saarella tapahtui maanjäristys ja tsunami. Kuva: Kirsi Crowley

Indonesiassa viranomaiset pelkäävät, että viime viikolla tapahtuneista luonnonkatastrofeista tulee vielä monta tuhatta kuolonuhria.

Indonesian Sulawesin saarella tapahtui maanjäristys ja tsunami. Jo nyt tiedetään, että yli 1700 ihmistä on kuollut.

Viranomaiset arvioivat, että kateissa on yli 5000 ihmistä.

Viranomaiset ovat etsineet ihmisiä jo 10 päivää. Etsintöjä jatketaan vielä muutama päivä.

Poliisikoulun kieltaitovaatimusta on helpotettu

Poliisikoulun opiskelijoita
Poliisikoulun kielitaitovaatimusta on helpotettu. Kuva: Marko Melto / Yle

Maahanmuuttajataustaisten ihmisten on nyt helpompi päästä opiskelemaan poliisikouluun. Aiemmin se oli vaikeaa, koska opiskelijan piti osata myös ruotsia.

Nyt kielitaitovaatimusta on helpotettu. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tarvitaan poliiseja, jotka osaavat erilaisia kieliä.

Poliisikoulun pääsykokeeseen voi osallistua Suomen kansalainen.

Autoja poltettiin Espoossa

Poltettuja autoja Matinkylässä Espoossa 7. lokakuuta.
5 autoa oli sytytetty yöllä palamaan Espoon Matinkylässä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Etelä-Suomessa Espoossa sytytettiin viime yönä autoja palamaan.

Matinkylän alueella oli sytytetty palamaan yhteensä 5 autoa. Palopaikat olivat lähekkäin.

Poliisi tutkii asiaa. Poliisi sanoo, että joku on voinut suunnitella tulipalojen sytyttämisen.

Huomenna on sateista

Kaksi naista kävelee sateessa sillalla.
Maanantaina on hyvä ottaa sateenvarjo mukaan. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Huomenna maanantaina on sateista. Pohjois-Suomessa voi sataa lunta.

Ylihuomenna tiistaina on myös sateista.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä