Sunnuntai 7.11.2021 (radio)

Rahtilaivalla tulipalo Suomenlahdella

Kartta Suomenlahden alueesta.
Kuva: Riikka Tähtinen / Yle

Rahtilaivalla syttyi yöllä tulipalo Suomenlahdella. Tulipalo syttyi laivan konehuoneessa.

Laivan työntekijät sammuttivat tulipalon. Tulipalo oli vaarallinen, koska laivan lastina on palavia ja myrkyllisiä aineita.

Laiva liikkuu Panaman lipun alla. Laiva on matkalla Venäjältä Ranskaan. Laivasta ei päässyt öljyä mereen.

Rovaniemellä maanjäristys

Rovaniemen lentoaseman nimikyltti
Rovaniemen lentoaseman nimikyltti. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Rovaniemellä oli lauantaina maanjäristys. Maanjäristys oli Joulupukin pajan lähellä. Järistys oli noin 5 kilometriä maan alla.

Maanjäristyksen voimakkuus oli 1,5, eli järistys oli melko pieni.

Suomessa on joka vuosi kymmeniä maanjäristyksiä. Maanjäristykset ovat Suomessa yleensä pieniä.

Houstonin rap-keikan tallautuminen

Poliisit istuvat suljetulla kadulla.
Poliisit vartioivat festivaalialuetta Houstonissa lauantaina. Kuva: Alex Bierens de Haan / AFP

USA:ssa poliisi tutkii musiikkifestivaalia, jossa kuoli perjantaina ainakin 8 ihmistä. Ihmisiä kuoli festivaalilla Houstonissa, kun räppäri Travis Scottin konsertin aikana syntyi paniikki.

Yhteensä festivaalilla loukkaantui yli 300 ihmistä. 11 ihmisen sydän pysähtyi.

Houstonin poliisi kertoo, että joku ihminen piikitti ehkä toisiin ihmisiin huumeita tai lääkkeitä.

Festivaalilla oli perjantaina 50 000 ihmistä. Festivaalin 2. päivä peruttiin.

Ruotsin junaturma

Ruotsissa juna on suistunut raiteilta. Juna kuljetti malmia ja siinä oli lähes 40 vaunua. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Juna suistui raiteilta Pohjois-Ruotsissa Norrbottenin läänissä Jällivaaran pohjoispuolella. Junaliikenne Jällivaaran ja Kiirunan välillä keskeytyy ehkä 3 päivän ajaksi.

Juna repi alas 3 sähköjohtoa ja onnettomuuden jälkien korjaaminen maksaa paljon rahaa.

Sää

Liikennettä Sörnäisten rantatiellä Helsingissä tiistaiaamuna 19. lokakuuta 2021.
Liikennettä Sörnäisten rantatiellä Helsingissä lokakuussa 2021. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Sää on maanantaina kylmä. Koko maassa on poutaa, eli vettä tai lunta ei sada. Lämpötila on suuressa osassa Suomea pakkasen puolella.

Tiistaina sää on lämpimämpi kuin maanantaina. Etelä-Suomessa sataa tiistaina vettä. Pohjoisessa sataa tiistaina lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä