Sunnuntai 7.1.2018 (radio)

Sisällissodan muistovuosi

Sisällissodassa haavoittuneita makaa Punaisen ristin sairaalassa.
Sisällissodassa haavoittuneita miehiä Tampereella. Kuva: Vapriikin kuva-arkisto

Suomen sisällissota oli tasan 100 vuotta sitten.

Eri puolilla Suomea järjestetään tänä vuona tilaisuuksia, joissa muistellaan sotaa. Isoa päätapahtumaa ei järjestetä. Tammikuun lopulla kaikkien puolueiden puheenjohtajat kokoontuvat yhteiseen tilaisuuteen. He haluavat näyttää, että nyt suomalaiset elävät sovussa, demokratiassa ja ehjässä yhteiskunnassa.

Esimerkiksi puoluejohtaja Anna-Maja Henriksson sanoo, että sisällissota oli aikaa, josta kukaan ei voi olla ylpeä. Henriksson sanoo, että monilla perheillä on sisällissodasta kamalia kokemuksia. On tärkeää muistaa, mitä silloin tapahtui ja miksi, Henriksson sanoo.

HIV:n kotitesti

Hivtesti.
HIV-testin voi pian tehdä kotona. Kuva: Mårten Lampén / Yle

HI-viruksen kotitesti tulee käyttöön tänä vuonna.

Kotitestissä ihminen ottaa verikokeen omasta sormesta ja testi näyttää, onko ihmisellä HI-virus vai onko hän terve. Suomessa noin 4 000 ihmisellä on HIV. Lisäksi sadoilla suomalaisilla on ehkä HI-virus, vaikka he eivät tiedä sitä.

HIV on sairaus, johon voi kuolla. Lääkkeillä sairautta voi kuitenkin hidastaa paljon.

Tukholmassa räjähti

Poliiseja Vårby Gårdin metroaseman läheisyydessä.
Poliiseja metsoaseman lähellä Tukholmassa. Kuva: Riikka Uosukainen / Yle

Tukholmassa Ruotsissa oli päivällä metroaseman lähellä räjähdys, jossa kuoli yksi ihminen.

Metroaseman ulkopuolella kadulla mies nosti maasta jonkin esineen, ja esine räjähti. Mies kuoli päivällä sairaalassa. Räjähdysessä myös loukkaantui yksi nainen. Tukholman poliisi ei epäile, että räjähdys oli terroriteko.

Golden Globe -palkinnot jaetaan 

Ikoninen Hollywood-kyltti Los Angelesin Mount Lee -kukkulalla.
Kuuluisa kyltti Los Angelesissa. Kuva: Juulia Klemola

USA:ssa Hollywoodissa jaetaan ensi yönä elokuvien ja televisio-ohjelmien Golden Globe -palkinnot.

Palkintojuhla on ensimmäinen sen jälkeen, kun seksuaalinen häirintä nousi puheenaiheeksi syksyllä. Sosiaalisen median #metoo-kampanja alkoi Hollywoodista ja elokuva-alalta, jolla seksuaalista häirintää ja hyväksikäyttöä on paljon.

Naisvieraat aikovat tulla Golden Globe -juhlaan mustissa vaatteissa. He haluavat näyttää, että he tukevat niitä rohkeita naisia, jotka uskaltavat puhua seksuaalisesta häirinnästä julkisesti.

Pohjoisella jäämerellä lämmin joulukuu

Pohjoisen napajään alue kartalla joulukuussa 2017
Pohjoisen napajään alue kartalla joulukuussa 2017. Kuva: National Snow and Ice Data Center (NSIDC)

Joulukuu oli paljon tavallista lämpimämpi Pohjoisen jäämeren alueella.

Pohjoinen jäämeri on iso merialue pohjoisnavan ympärillä. Sen rannalla ovat esimerkiksi Alaska, Siperia, Grönlanti ja Islanti. Pohjoisen jäämeren alueella oli joulukuussa jopa 6 astetta lämpimämpää kuin on joulukuun keskiarvo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä