Sunnuntai 7.4.2019 (radio)


Vilkas ennakkoäänestys

Ennakkoäänestystä Hämeenlinnassa
Ennakkoäänestyspaikoilla on käynyt paljon ihmisiä. Kuva: Riitta Tapiomäki / Yle

Monet ovat äänestäneet eduskuntavaaleissa ennakkoon. Yli 800 000 ihmistä kävi äänestämässä lauantaihin mennessä.

Ennakkoäänestys jatkuu tiistaihin asti. Äänestyspaikkoja on esimerkiksi kauppakeskuksissa ja kirjastoissa.

Vaalipäivänä jokaisen pitää äänestää siinä paikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessa. Ilmoitus on tullut kotiin postissa.

Vaalipäivä on viikon kuluttua, huhtikuun 14. päivä.

Selkokielinen vaalikeskustelu: kielikoulutus

Mies puhuu mikrofoniin.
Rezaei Amir Shah esitti maahanmuuttajaopiskelijoiden kysymyksen puolueille. Kuva: Yle

Maahanmuuttajien kielikoulutus oli yksi teema Ylen Selkokielisessä vaalikeskustelussa. Vaalikeskustelussa oli mukana 9 puoluetta.

Puolueet saivat yleisökysymyksen myös suomen kielen opiskelijoilta. Opiskelijat kysyivät puolueilta: Millainen kielitaito maahanmuuttajalla pitää olla, jotta hän saa Suomen kansalaisuuden?

Melkein kaikkien puolueiden edustajat olivat sitä mieltä, että nykyinen kielitaitovaatimus eli tyydyttävä suomen taito on hyvä. Vain vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto oli eri mieltä. Hän sanoi, että kielitaito ei voi olla kansalaisuuden ehto, koska kielikoulutusta on liian vähän ja se on usein huonoa.

Samaa mieltä puolueet olivat siitä, että maahanmuuttajien kielikoulutusta pitää parantaa ja kielikoulutusta pitää olla enemmän.

Selkokielisen vaalikeskustelun voit katsoa Yle Areenassa ja selkouutisten nettisivuilla.

Kallis muumimuki

Harvinainen muumimuki.
Ostaja maksoi tästä muumimukista 6100 euroa. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Sunnuntaina myytiin harvinainen muumimuki. Muki myytiin huutokaupassa eli mukin sai ostaja, joka tarjosi mukista eniten rahaa.

Mukin hinta nousi korkealle. Ostaja maksoi mukista 6100 euroa. Muki on kallis, koska muita samanlaisia mukeja ei ole.

Mukissa on Vilijonkan kuva. Tehtaassa tapahtui kuitenkin virhe, kun muki valmistettiin. Mukissa näkyy Vilijonkasta 2 alaosaa, mutta ei yhtään yläosaa. Muki sai kuitenkin vahingossa virallisen muumileiman. Kallis virhe, voidaan nyt sanoa.

Siitepölyä ilmassa

Siitepölynorkkoja roikkuu puussa.
Leppä kukkii jo suuressa osassa Suomea. Kuva: Maarit Siitonen

Suuressa osassa Suomea on jo siitepölyaika. Monet puut ja pensaat kukkivat. Niistä tulee ilmaan siitepölyä.

Siitepöly aiheuttaa oireita allergisille ihmisille: Nenä vuotaa ja silmiä kutisee.

Lähipäivinä siitepölyn määrä ilmassa vähenee, koska Suomeen tulee sateita. Sade puhdistaa ilmaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä