Sunnuntai 7.7.2019 (radio)
Kreikan vaalit

Kreikkalaiset ovat äänestäneet sunnuntaina vaaleissa. Kreikassa valitaan uusi parlamentti.
Mielipidekyselyt ennustavat, että Kreikan hallitus vaihtuu vaalien jälkeen. Kreikan hallituksessa on nyt vasemmiston Syriza-puolue.
Syriza on saanut mielipidekyselyissä vähemmän kannatusta kuin oikeiston Uusi Demokratia -puolue. On mahdollista, että oikeisto voittaa vaalit.
Oikeiston Uusi Demokratia on luvannut pienentää kreikkalaisten veroja. Monet kreikkalaiset ovat kyllästyneet siihen, että heillä on verojen ja valtion säästöjen takia vähemmän rahaa kuin ennen.
Kreikan taloustilanne on ollut huono jo pitkään. Kreikan ongelma on, että valtiolla on tosi paljon velkaa.
Eläkeläiset töissä
Monet suomalaiset eivät jää eläkkeelle heti, kun se on mahdollista. Esimerkiksi monet opettajat, lääkärit ja johtajat jatkavat töissä pitempään kuin on pakko.
Jotkut tekevät työtä myös eläkkeellä, eli he saavat eläkettä ja palkkaa. Eläkeläisiä on töissä esimerkiksi kuljetusalalla ja hoitoalalla.
Eläkeläiset eivät usein tee työtä rahan takia. He haluavat, että elämässä on jotain järkevää tekemistä.
Vaihdevuosien hoito

Naisten vaihdevuosien hoito on muuttunut. Hoitoon käytetään nykyään vähemmän hormoneja kuin ennen.
Helsingin Naistenklinikka kertoo, että hormonihoidossa annokset ovat pienentyneet. Myös pienet annokset auttavat monia naisia.
Hormonien määrää halutaan vähentää, koska hormonihoidossa on riskejä. Esimerkiksi rintasyövän mahdollisuus voi kasvaa joidenkin hormonihoitojen takia.
Vaihdevuodet alkavat tavallisesti noin 50 vuoden iässä. Suomessa vaihdevuosien hoitoon käytetään enemmän hormoneja kuin muissa Pohjoismaissa.
Avoimet puutarhat

Sunnuntaina on vietetty avointen puutarhojen päivää. Tapahtuman idea on, että ihmiset pääsevät katsomaan erilaisia puutarhoja. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana yli 400 puutarhaa.
Tapahtuman teema oli tänä vuonna kestävä puutarha. Kestävässä puutarhassa kasvaa monia eri kasveja, myös luonnonkasveja. Siksi myös esimerkiksi hyönteiset viihtyvät kestävässä puutarhassa.