Sunnuntai 7.7.2019 (radio)


Kreikan vaalit

Nainen poistuu äänestyskopista Ateenassa sunnuntaina 7. heinäkuuta 2019.
Kreikkalaiset valitsevat uuden parlamentin. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Kreikkalaiset ovat äänestäneet sunnuntaina vaaleissa. Kreikassa valitaan uusi parlamentti.

Mielipidekyselyt ennustavat, että Kreikan hallitus vaihtuu vaalien jälkeen. Kreikan hallituksessa on nyt vasemmiston Syriza-puolue.

Syriza on saanut mielipidekyselyissä vähemmän kannatusta kuin oikeiston Uusi Demokratia -puolue. On mahdollista, että oikeisto voittaa vaalit.

Oikeiston Uusi Demokratia on luvannut pienentää kreikkalaisten veroja. Monet kreikkalaiset ovat kyllästyneet siihen, että heillä on verojen ja valtion säästöjen takia vähemmän rahaa kuin ennen.

Kreikan taloustilanne on ollut huono jo pitkään. Kreikan ongelma on, että valtiolla on tosi paljon velkaa.

Eläkeläiset töissä

Sairaanhoitaja ja potilas sairaalan käytävällä.
Hoitoalalla riittää töitä myös eläkeläisille. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet suomalaiset eivät jää eläkkeelle heti, kun se on mahdollista. Esimerkiksi monet opettajat, lääkärit ja johtajat jatkavat töissä pitempään kuin on pakko.

Jotkut tekevät työtä myös eläkkeellä, eli he saavat eläkettä ja palkkaa. Eläkeläisiä on töissä esimerkiksi kuljetusalalla ja hoitoalalla.

Eläkeläiset eivät usein tee työtä rahan takia. He haluavat, että elämässä on jotain järkevää tekemistä.

Vaihdevuosien hoito

nainen laittaa hormonilaastarin ihoon.
Hormoneja voidaan antaa myös hormonilaastarilla. Kuva: AOP

Naisten vaihdevuosien hoito on muuttunut. Hoitoon käytetään nykyään vähemmän hormoneja kuin ennen.

Helsingin Naistenklinikka kertoo, että hormonihoidossa annokset ovat pienentyneet. Myös pienet annokset auttavat monia naisia.

Hormonien määrää halutaan vähentää, koska hormonihoidossa on riskejä. Esimerkiksi rintasyövän mahdollisuus voi kasvaa joidenkin hormonihoitojen takia.

Vaihdevuodet alkavat tavallisesti noin 50 vuoden iässä. Suomessa vaihdevuosien hoitoon käytetään enemmän hormoneja kuin muissa Pohjoismaissa.

Avoimet puutarhat

Pölyttäjät daalian kukassa, Eija´s Garden
Myös hyönteiset kuuluvat kestävään puutarhaan. Kuva: Markku Rantala / Yle

Sunnuntaina on vietetty avointen puutarhojen päivää. Tapahtuman idea on, että ihmiset pääsevät katsomaan erilaisia puutarhoja. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana yli 400 puutarhaa.

Tapahtuman teema oli tänä vuonna kestävä puutarha. Kestävässä puutarhassa kasvaa monia eri kasveja, myös luonnonkasveja. Siksi myös esimerkiksi hyönteiset viihtyvät kestävässä puutarhassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä