Sunnuntai 7.7.2019 (radio)


Kreikan vaalit

Nainen poistuu äänestyskopista Ateenassa sunnuntaina 7. heinäkuuta 2019.
Kreikkalaiset valitsevat uuden parlamentin. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Kreikkalaiset ovat äänestäneet sunnuntaina vaaleissa. Kreikassa valitaan uusi parlamentti.

Mielipidekyselyt ennustavat, että Kreikan hallitus vaihtuu vaalien jälkeen. Kreikan hallituksessa on nyt vasemmiston Syriza-puolue.

Syriza on saanut mielipidekyselyissä vähemmän kannatusta kuin oikeiston Uusi Demokratia -puolue. On mahdollista, että oikeisto voittaa vaalit.

Oikeiston Uusi Demokratia on luvannut pienentää kreikkalaisten veroja. Monet kreikkalaiset ovat kyllästyneet siihen, että heillä on verojen ja valtion säästöjen takia vähemmän rahaa kuin ennen.

Kreikan taloustilanne on ollut huono jo pitkään. Kreikan ongelma on, että valtiolla on tosi paljon velkaa.

Eläkeläiset töissä

Sairaanhoitaja ja potilas sairaalan käytävällä.
Hoitoalalla riittää töitä myös eläkeläisille. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet suomalaiset eivät jää eläkkeelle heti, kun se on mahdollista. Esimerkiksi monet opettajat, lääkärit ja johtajat jatkavat töissä pitempään kuin on pakko.

Jotkut tekevät työtä myös eläkkeellä, eli he saavat eläkettä ja palkkaa. Eläkeläisiä on töissä esimerkiksi kuljetusalalla ja hoitoalalla.

Eläkeläiset eivät usein tee työtä rahan takia. He haluavat, että elämässä on jotain järkevää tekemistä.

Vaihdevuosien hoito

nainen laittaa hormonilaastarin ihoon.
Hormoneja voidaan antaa myös hormonilaastarilla. Kuva: AOP

Naisten vaihdevuosien hoito on muuttunut. Hoitoon käytetään nykyään vähemmän hormoneja kuin ennen.

Helsingin Naistenklinikka kertoo, että hormonihoidossa annokset ovat pienentyneet. Myös pienet annokset auttavat monia naisia.

Hormonien määrää halutaan vähentää, koska hormonihoidossa on riskejä. Esimerkiksi rintasyövän mahdollisuus voi kasvaa joidenkin hormonihoitojen takia.

Vaihdevuodet alkavat tavallisesti noin 50 vuoden iässä. Suomessa vaihdevuosien hoitoon käytetään enemmän hormoneja kuin muissa Pohjoismaissa.

Avoimet puutarhat

Pölyttäjät daalian kukassa, Eija´s Garden
Myös hyönteiset kuuluvat kestävään puutarhaan. Kuva: Markku Rantala / Yle

Sunnuntaina on vietetty avointen puutarhojen päivää. Tapahtuman idea on, että ihmiset pääsevät katsomaan erilaisia puutarhoja. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana yli 400 puutarhaa.

Tapahtuman teema oli tänä vuonna kestävä puutarha. Kestävässä puutarhassa kasvaa monia eri kasveja, myös luonnonkasveja. Siksi myös esimerkiksi hyönteiset viihtyvät kestävässä puutarhassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä