Sunnuntai 7.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Sähkön hinta

Grafiikka näyttää, kuinka sähkön futuurit ennustavat sähkön hintojen nousevan lähes 50 senttiin kilowattitunnilta (sisältäen verot) talven aikana.
Sähkön hinta nousee vuoden lopulla keskimäärinkin lähelle 50 senttiä kilowattitunnilta. Se tarkoittaa melko varmasti sähkön hintaennätyksiä, sillä yksittäiset tunnit tulevat olevaan paljon kalliimpia. Kuva: Susanna Pesonen / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Sähkö on loppuvuonna vielä kalliimpaa kuin nyt.

Ennuste kertoo, että ensi vuoden keväällä sähkö halpenee ehkä jo paljon. Sähkö on silti edelleen paljon kalliimpaa kuin esimerkiksi viime vuonna. Sähkön hintaa nostaa esimerkiksi se, että Venäjältä ei tule enää kaasua Suomeen.

Ensi vuonna Suomi pystyy tuottamaan yhtä paljon sähköä kuin Suomi kuluttaa. Tämä on iso muutos, sillä Suomi on kauan ostanut paljon sähköä ulkomailta.

Nuorten huolet

Ihmisiä viettämässä aikaa kauppakeskuksessa.
Ihmisiä viettämässä aikaa kauppakeskuksessa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Nuoret pelkäävät inflaatiota eli hintojen nousua. Yle kysyi 15-29-vuotiaiden nuorten pelkoja ja huolia keväällä.

Kysely kertoo, että suomalaiset nuoret pelkäävät nyt inflaatiota enemmän kuin sotaa tai ilmastonmuutosta. Melkein 50 prosenttia nuorista sanoo, että suurin pelko on hintojen nousu.

Sotaa pelkää 40 prosenttia nuorista. Moni pelkää myös esimerkiksi yksinäisyyttä.

Vuonna 2020 ilmastonmuutos oli Ylen kyselyssä nuorten suurin huoli.

Vuokra-asunnot

Uusia kerrostaloja.
Runsas asuntorakentaminen on nostanut myös vuokra-asumisen laatua. Kuvan Espoon Finnoo on uusi kaupunginosa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ihmiset vuokraavat nyt isompia asuntoja kuin aiemmin. Ihmiset haluavat myös parempia vuokra-asuntoja kuin ennen. Huonoon asuntoon on vaikea löytää vuokralaista, vaikka asunto on halpa.

Kaupunkeihin on rakennettu paljon uusia vuokra-asuntoja hyville paikoille. Vuokra-asuntojen laatu on Suomessa jo parempi kuin monessa muussa maassa. Näin sanoo vuokranantajien järjestö.

Suomen MM-ralli

Kalle Rovanperä ajaa Harjulla.
Kalle Rovanperä ajaa Harjulla. Kuva: Tomi Hänninen

Kalle Rovanperä ajoi sijalle 2 MM-rallin Suomen kilpailussa Jyväskylässä. Kisan voitti virolainen Ott Tänak. Rovanperä hävisi 6,8 sekuntia. Esa-Pekka Lappi oli kilpailussa 3.

Kalle Rovanperä johtaa selvästi rallin MM-sarjaa. Seuraava kilpailu ajetaan vajaan 2 viikon kuluttua Belgiassa. Rallin MM-sarjasta on jäljellä vielä 6 kilpailua.

Sää

Katuvalaisin aurinkoisena päivänä vasten sinistä taivasta ja vehreitä puita.
Sää on poutainen. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Sää on maanantaina enimmäkseen poutainen. Lapissa ja Etelä-Suomessa sataa ehkä vähän vettä.

Lämpötila vaihtelee 13 ja 21 asteen välillä. Lämpötila on korkein Lounais-Suomessa ja matalin Pohjois-Lapissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä