Sunnuntai 8.12.2019 (radio)


Sanna Marin

SDP:n pääministeriehdokkaaksi valittu Sanna Marin kukkakimpun kanssa valinnan jälkeen SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 8. joulukuuta 2019.
Sanna Marinista tulee pääministeri. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomi saa uuden pääministerin. Hän on Sanna Marin.

SDP eli sosiaalidemokraattinen puolue ehdottaa, että Marinista tulee pääministeri. Edellinen pääministeri Antti Rinne erosi noin viikko sitten.

Sanna Marin on 34-vuotias. Hän on nyt liikenne- ja viestintäministeri.

Suomen parlamentti eli eduskunta valitsee pääministerin ehkä jo tiistaina. Sanna Marinin puolue SDP on eduskunnan suurin puolue.

Uusi hallitus

Eduskunnan istuntosali.
Eduskunnan puolueista 5 on mukana hallituksessa. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Pääministeri johtaa Suomen hallitusta. Sanna Marinin hallitukseen tulevat samat puolueet, jotka olivat jo Antti Rinteen hallituksessa.

Hallituspuolueita on 5. Ne ovat SDP, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP. Ne aikovat jatkaa samoja asioita, jotka olivat tärkeitä myös edelliselle hallitukselle.

Suomen hallitus vaihtuu hallituspuolueiden riidan takia. Keskusta ei enää luottanut SDP:n Antti Rinteeseen, ja siksi pääministeri Rinteen piti erota.

Teollisuuden lakko

Oras Groupin tehdas Raumalla
Monet tehtaat pysähtyvät, kun työntekijät menevät lakkoon eli lopettavat työn tekemisen. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Teollisuudessa alkaa maanantaina lakko. Lakko pysäyttää monta tehdasta eri puolilla Suomea. Lakko kestää 3 päivää.

Lakossa on mukana melkein 100 000 työntekijää. He eivät tee työtä alkuviikon aikana työriidan takia. Teollisuusalojen työntekijät ja työnantajat riitelevät palkasta ja työajasta.

Intian tulipalo

Poliiseja ja palomiehiä lähellä paikkaa, josta tulipalo levisi tuhoisasti sunnuntaiaamuna 8. joulukuuta.
Tulipalo syttyi tehtaassa Delhissä. Kuva: Rajat Gupta / EPA

Intiassa on ollut paha tulipalo. Tulipalossa kuoli yli 40 ihmistä.

Tulipalo oli Delhin kaupungissa. Tulipalo alkoi aikaisin aamulla laukkutehtaassa.

Yli 100 työntekijää vielä nukkui tehtaassa, kun tulipalo alkoi. Pelastajat pelastivat tehtaasta noin 60 ihmistä.

Tulipalon syy oli ehkä sähkövika. Tehtaalla ei ollut lupaa toimia.

Sibeliuksen päivä

Jean Sibelius
Säveltäjä Jean Sibelius. Kuva: Santeri Levas / Suomen valokuvataiteen museo

Sunnuntaina on vietetty Jean Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivää. Päivää vietetään aina joulukuun 8. päivä, koska se on Sibeliuksen syntymäpäivä.

Jean Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä. Hän syntyi vuonna 1865 ja kuoli vuonna 1957. Monet tuntevat Sibeliuksen musiikista esimerkiksi Finlandian.

Jean Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivä on liputuspäivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä