Sunnuntai 8.3.2020 (radio)

Kangasalla koulu kiinni koronaviruksen takia

Pitkäjärven koulu
Pitkäjärven koulu on suljettu ainakin viikon ajan. Kuva: Antti Eintola / Yle

Pirkanmaalla ihmisiä joutuu karanteeniin koronaviruksen takia.

Pitkäjärven koulussa Kangasalla noin 90 oppilasta ja osa henkilökuntaa on altistunut koronavirukselle. He ovat siis olleet tekemissä ihmisen kanssa, jolla on todettu koronavirustartunta. Heidät laitetaan karanteeniin eli heidän täytyy pysyä kotona parin viikon ajan. Lisäksi koko koulu suljetaan ainakin viikon ajaksi.

Pitkäjärven yläkoulussa on noin 500 oppilasta. Se on lähellä Tampereen rajaa.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri kertoo, että myös Tampereen yliopiston opiskelijoita on altistunut koronavirukselle. Noin 20 opiskelijaa on määrätty karanteeniin.

Kaikkiaan Suomessa on nyt todettu 23 koronavirustartuntaa.

Pohjois-Italiassa laaja koronakaranteeni

Italia rajoittaa tiukasti liikkumista keltaisella merkityillä alueilla.
Italia rajoittaa liikkumista useissa maakunnissa Pohjois-Italian alueella. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Italiassa miljoonia ihmisiä aiotaan eristää koronaviruksen takia. Eristykseen joutuu yli 16 miljoonaa ihmistä Pohjois-Italiassa

Eristykseen laitetaan esimerkiksi Lombardian alue Milanon ympärillä sekä osa Venetsian, Parman ja Riminin alueista. Eristys kestää noin 4 viikkoa.

Alueelle ei saa tulla eikä sieltä saa lähteä pois. Myös alueen koulut ovat kiinni, kulttuuri- ja urheilutapahtumia ei järjestetä ja esimerkiksi elokuvateatterit ja kuntosalit suljetaan.

Italiassa on todettu perjantain jälkeen yli 1200 uutta tartuntaa. Yhteensä koronatartunnan on Italiassa saanut jo melkein 6000 ihmistä.

Nepalilaisten kokkien työolot eivät parantuneet

Ruoka-annos lautasella ravintolassa.
Nepalilaista ruokaa lautasella. Kuva: AOP

Helsingin Sanomat on jälleen tutkinut nepalilaisten kokkien työoloja Suomessa. Helsingin Sanomat kertoo, että monien kokkien työolot Suomen nepalilaisissa ravintoloissa ovat yhä huonot

Helsingin Sanomat kertoi viime vuonna, että moni kokki on tullut Nepalista Suomeen, kun hänelle on annettu vääriä lupauksia. Suomessa kokit joutuvat kuitenkin tekemään tosi pitkiä työpäiviä. Heille myös maksetaan tosi pientä palkkaa.

Helsingin Sanomat on nyt haastatellut kokkeja uudelleen. He kertovat, että työolot ovat yhä huonot.

Suomen euroviisuedustaja valittiin

Aksel Kankaanranta.
Aksel Kankaanranta on Suomen euroviisuedustaja Kuva: © Miikka Varila

Suomen euroviisuedustaja valittiin illalla Uuden musiikin kilpailussa Tampereella.

Kisan voitti turkulainen Aksel Kankaanranta. Hän voitti kisan laululla Looking Back.

Eurovision laulukilpailut eli Euroviisut pidetään toukokuussa Rotterdamissa Alankomaissa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä