Sunnuntai 8.7.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta ihmistä on ollut loukussa luolassa Thaimaassa?

Oikea vastaus:

12 poikaa ja valmentaja.

2.Miksi operaatiolla on kiire?

Oikea vastaus:

Tulossa on rankkasateita.

3.Miksi operaatio välillä keskeytettiin?

Oikea vastaus:

Happipullot sukellusreitillä pitää täyttää uudelleen.

4.Onko eläkeikä Suomessa noussut vai laskenut?

Oikea vastaus:

Eläkeikä on noussut.

5.Millaisia muutoksia eläkeikään on jo tullut?

Oikea vastaus:

Monen eläkeikä on noussut 65 vuoteen, ja esimerkiksi työttömyyseläke poistui.

6.Millaisissa ammateissa eläkeikäiset useimmiten tekevät töitä?

Oikea vastaus:

He tekevät töitä asiantuntija-ammateissa. Naiset tekevät töitä usein hoiva-alalla ja miehet kuljetusalalla.

7.Kuinka paljon Suomessa on valkohäntäpeuroja?

Oikea vastaus:

Melkein 100 000.

8.Mikä muu nimi valkohäntäpeuralla on?

Oikea vastaus:

Laukonpeura.

9.Mistä maasta valkohäntäpeurat tuotiin Suomeen?

Oikea vastaus:

USA:sta.

10.Kuinka monta urospeuraa selvisi hengissä matkasta?

Oikea vastaus:

Vain 1.

11.Mitä juhlaa vietetään juuri nyt Turussa?

Oikea vastaus:

Merivoimien 100-vuotisjuhlaa.

12.Mitä Turussa maanantaina tapahtuu?

Oikea vastaus:

Turussa on merivoimien paraati.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä