Sunnuntai 8.7.2018 (radio)

Thaimaan luolapelastus on  alkanut

Ambulanssi lähdössä luolan suulta.
Sunnuntai-illan tietojen mukaan 4 poikaa on jo saatu turvaan. Heidät vietiin ambulanssilla sairaalaan. Kuva: Lillian Suwanrumpha / AFP

Pohjois-Thaimaassa ensimmäiset pojat on saatu turvaan luolasta. 12 poikaa ja jalkapallovalmentaja ovat olleet loukussa luolassa yli 2 viikkoa. Sunnuntai-iltaan mennessä pojista 4 saatiin turvaan. 

 Operaatiolla oli kiire, koska tulossa on rankkasateita. Pelastustyö voi vielä kestää, mutta tähän asti se on sujunut nopeammin kuin odotettiin. Operaatio keskeytettiin illalla noin 10 tunniksi, koska happipullot sukellusreitillä pitää täyttää uudelleen. 

Veden pintaa luolastossa on saatu laskettua. Osan matkaa pääsee kävelemään. Muu matka pitää sukeltaa. 

Kaikkiaan operaatioon osallistuu 90 sukeltajaa. Heistä 50 on ulkomaalaisia ja 40 thaimaalaisia.  

Moni eläkeikäinen tekee töitä

Työsopimus ja kynä.
Yhä useampi tekee töitä ainakin väliaikaisesti vaikka onkin jo eläkkeellä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suurin osa suomalaisista lähtee heti työelämästä, kun laki sen sallii. Useimmat jättävät työn 63-vuotiaina. 

Eläkeikä on kuitenkin noussut ja nousee edelleen uusien lakien takia. Monen eläkeikä on noussut 65 vuoteen, ja esimerkiksi työttömyyseläke poistui. 

Toisaalta aiempaa useammat haluavat jatkaa töitä ainakin osa-aikaisesti. Eläketurvakeskus kertoo, että eläkeikäisten työllisyysaste on noussut tasaisesti 2000-luvulla. Töissä jatkaminen on tavallisinta asiantuntija-ammateissa. Naiset tekevät töitä usein hoiva-alalla ja miehet kuljetusalalla.   

Valkohäntäpeuroja on paljon

Valkohäntäpeuran vasa katsoo suoraan kameraan
Ensimmäiset valkohäntäpeurat tuotiin Laukon kartanoon Vesilahdelle vuonna 1934. Nykyään kartanon mailla elää satoja peuroja. Tämän vasan kartanon isäntä Jouni Minkkinen nosti syrjään ruohonleikkurin tieltä. Kuva: Jouni Minkkinen

Suomessa valkohäntäpeuroja on enemmän kuin koskaan ennen. Niitä on melkein 100 000. Ne voivat kaikki olla yhden ja saman uroksen jälkeläisiä.

Ensimmäiset valkohäntäpeurat tuotiin Laukon kartanoon Vesilahdelle vuonna 1934 ja toiset vuonna 1948. Peura sai kartanon nimestä myös nimen laukonpeura. Peurat tuotiin kartanoon USA:sta pohjoisesta Minnesotan osavaltiosta. 

Peurat tuotiin Suomeen, koska Suomessa ei enää ollut kauriita eikä metsäpeuroja. Siksi amerikansuomalaiset halusivat lahjoittaa vanhaan kotimaahan uuden riistaeläimen. 

Vain 5 peuraa selvisi hengissä vaikeasta laivamatkasta. 1 niistä oli urospeura.  

Valkohäntäpeuroja lähetetään Suomeen vuonna 1948
Suomeen lahjoitettiin valkohäntäpeuroja vuosina 1934 ja 1948. Tässä peuralähetys on lähdössä Minneapoliksesta 15.11.1948. Kuvaajalle poseeraavat kuvernööri Luther Youngdahl, maa- ja metsätalousministeriön johtaja Frank Blair ja lentoemäntä Lorraine Ellefson. Kuva: Walter H. Wettschreck / Suomen metsästysmuseo

Merivoimat täyttää 100 vuotta

ohjusvene Tornio
Ohjusvene Tornio Kuva: Lehtikuva

Merivoimat viettää sunnuntaina ja maanantain 100-vuotisjuhlaa Turussa. Aurajoen rannalla voi nähdä kaikki merivoimien alusluokat. Maanantaina järjestetään paraati.

Aurajoen vesiliikennettä on rajoitettu juhlallisuuksien vuoksi.  

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä