Sunnuntai 8.9.2019 (radio)

Tukea työttömän palkkaamiseen

Maria Rokka irtisanottiin Postista kymmenen vuotta sitten
Maria Rokka sai töitä palkkatuen avulla. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Hallitus haluaa kaksinkertaistaa palkkatuen käytön.

Palkkatuki tarkoittaa, että valtio maksaa osan työntekijän palkasta. Firma voi saada valtiolta tukea 30 tai 50% työntekijän palkasta. Järjestön työntekijöille valtio maksaa jopa koko palkan. Tukea saa, jos ottaa töihin työttömän ihmisen.

Hallitus haluaa vähentää työttömyyttä palkkatuen avulla. Jos ihmiset pääsevät töihin, he eivät tarvitse yhtä paljon sosiaalitukia. Näin säästyy verorahoja.

Hallitus toivoo, että palkkatuen lisäyksellä saadaan 20 000 uutta työpaikkaa.

Uudenlaiset pääsykokeet

Tenttiin lukemista
Pääsykokeeseen voi valmistautua. Kuva: Minna Rinta-Tassi / Yle

Ammattikorkeakoulujen pääsykokeet ovat muuttuneet.

Tänä syksynä osa pääsykokeesta on yhteinen kaikille hakijoille - ja kaikille aloille. Kokeen yhteinen osa testaa hakijan taitoa tehdä päätöksiä. Se testaa myös kielitaitoa ja viestintätaitoja.

Yhteisen osan lisäksi pääsykokeissa on ammattialojen omia osia. Esimerkiksi matematiikan taitoja testataan heiltä, jotka hakevat talouden, matkailun tai sosiaalialan ammattikorkeakouluun.

Uudet pääsykokeet tehdään omalla tietokoneella koulun tiloissa.

Kielletyistä huumeista mielen lääkkeitä?

Psilocybe Cubensis -sieni Kolumbiasta.
Joissakin sienissä on psykedeelejä. Kuva: AOP

Tutkijat selvittävät, voiko joitakin kiellettyjä huumeita käyttää lääkkeenä.

Tutkijat tutkivat psykedeelejä eli aineita, jotka saavat joskus ihmisen näkemään tai kuulemaan harhoja. Tällaisia aineita on esimerkiksi joissakin sienissä ja niitä voidaan myös tehdä laboratoriossa. Tutkijat ajattelevat, että psykedeeleistä voi olla apua esimerkiksi masennuksen, alkoholismin ja anoreksian eli syömishäiriön hoidossa.

Laki kieltää psykedeelien käytön huumausaineena.

Huonoa käytöstä luonnossa

Pitkospuut keidassuon yli Kurjenrahkan kansallispuistossa.
Polku kansallispuistossa.

Suomen kansallispuistoissa käy entistä enemmän ihmisiä. Esimerkiksi Nuuksiossa Espoossa ihmisten määrä on melkein kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Kaikki ihmiset eivät käyttäydy hyvin kansallispuistoissa. Jotkut jättävät puistoon roskia ja tekevät nuotioita vääriin paikkoihin. Jotkut pitävät meteliä tai antavat koirien juosta vapaina puistossa. Kaikki ihmiset eivät tunne kansallispuistojen sääntöjä eli mitä siellä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

Nuuksion kansallispuistossa Espoossa pidettiin viikonloppuna ratsia. Metsästä löytyi esimerkiksi kuusi nuotiota sellaisissa paikoissa, joissa niitä ei saa sytyttää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä