Sunnuntai 9.10.2016 (radio)

Irakilaiset turvapaikanhakijat

Sahdoon Dzwar on kertonut tarinaansa jo lukuisille medioille Suomessa.
Sahdoon Dzwar on yksi niistä irakilaisista, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Sisäministeriössä suunnitellaan, mitä tehdään irakilaisille turvapaikanhakijoille, jotka eivät saa oleskelulupaa Suomesta.

Tänä vuonna yli 6000 irakilaista on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen, eli he eivät saa jäädä Suomeen. Sisäministeriö yrittää, että he palaavat Irakiin vapaaehtoisesti. Irakilaisia ei voi pakottaa palaamaan, koska Suomella ja Irakilla ei ole palautussopimusta.

Kun turvapaikanhakija saa kielteisen turvapaikkapäätöksen, hän ei saa jäädä asumaan vastaanottokeskukseen. Sisäministeriöstä kuitenkin kerrotaan, että ketään ei jätetä talvella ulos pakkaseen.

Liettuan vaalit

Vaalimainos ja sen takana kampanjateltta. Edessä ohikulkijoita sateenvarjon alla.
Vaalimainos liettualaisella kadulla. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Liettualaiset ovat äänestäneet sunnuntaina parlamenttivaaleissa. Liettua on yksi Baltian maista.

Liettuan vaalien tärkein aihe on talous. Monet liettualaiset ovat muuttaneet ulkomaille, koska palkat ovat Liettuassa pieniä.

Liettuassa on 3 miljoonaa asukasta, mutta muissa EU-maissa asuu 400 000 liettualaista. Puolet heistä on Britanniassa.

Kaikki puolueet ovat nyt luvanneet liettualaisille suurempia palkkoja ja uusia työpaikkoja. Maanantaina selviää, mikä puolue on vaalien voittaja.

Influenssarokote

Kuvassa rokotetaan.
Rokote antaa suojan influenssaa vastaan. Kuva: Susanna Wacklin / Yle

Pian on taas influenssa-aika. Influenssa on pahempi sairaus kuin tavallinen flunssa. Influenssapotilaalla on usein esimerkiksi tosi kova kuume.

Yli miljoona suomalaista tarvitsee rokotteen influenssaa vastaan. Rokotetta tarvitsevat esimerkiksi ihmiset, joilla on astma. Myös pikkulapset ja vanhukset saavat rokotteen ilmaiseksi.

Tutkijat eri puolilla maailmaa yrittävät kehittää rokotetta, joka antaa pitkän suojan influenssaa vastaan. Vielä sellaista rokotetta ei ole, ja siksi ihmiset tarvitsevat uuden influenssarokotteen joka vuosi.

Minisisu

Emilia Lahti
Sisututkija Emilia Lahti. Kuva: Yle

Emilia Lahti on suomalainen sisututkija. Lahti tutkii sisua, ja hänellä myös on sisua.

Nyt Lahti valmistautuu ensi vuoden Uuden-Seelannin läpijuoksuun. Se tarkoittaa 2300 kilometrin juoksumatkaa.

Muille Lahti suosittelee minisisua eli pikkusisua. Minisisua on esimerkiksi koiran ulkoiluttaminen räntäsateessa.

Tärkeää on, että teet asioita sydämellä ja kehut ja kannustat toisia, Lahti sanoo. Uusia tehtäviä ei kannata pelätä. Niistä selviää, kun ottaa yhden askeleen kerralla, sisututkija Emilia Lahti neuvoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä