Sunnuntai 9.10.2022 (radio)

Kertšinsalmen silta

Osittain romahtanut silta. Taustalla sillalla oleva tulipalo.
Osa Kertšinsalmen sillasta romahti räjähdyksessä. Kuva: Ukrainan turvallisuuspalvelu

Venäjä on määrännyt sukeltajat tutkimaan Kertšinsalmen sillan tuhoja. Sukeltajien pitää selvittää, miten paljon silta vaurioitui.

Kertšinsalmen sillalla tapahtui lauantaina aamulla iso räjähdys, joka rikkoi siltaa. Osa sillasta romahti. Kertšinsalmen sillalla rikkoutuminen on iso tappio Venäjälle.

Britannian sotilasasiantuntijat sanovat, että räjähdys vaikeuttaa Venäjän armeijan huoltoa Krimillä ja Etelä-Ukrainassa. Silta on ollut Venäjälle tärkeä väylä viedä Krimille raskaita aseita.

Vastaanottokeskukset

Maahanmuuttovirasto Helsingissä. 3.2.2021.
Maahanmuuttovirasto on puuttunut ongelmiin vastaanottokeskuksissa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Muutamissa ukrainalaisten vastaanottokeskuksissa Suomessa on havaittu ongelmia. Esimerkiksi vastaanottorahaa ei ole maksettu asukkaille ajoissa. Asukkaille ei ole aina annettu ruokaa tai ruoka on ollut asukkaiden mielestä huonoa.

Maahanmuuttovirasto sanoo, että ongelmien syy on se, että monet vastaanottokeskukset ovat uusia. Niissä ei ole osattu vielä hoitaa kaikkia asioita hyvin.

Vastaanottokeskuksien määrä on yli nelinkertaistunut Suomessa sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Maahanmuuttovirasto on puuttunut ongelmiin, joita uusissa vastaanottokeskuksissa on ollut.

Veroprosentti

Henkilö tutkii verohallinnon nettisivuja.
Verokokortin tietoja voi päivittää Verohallinnon verkkopalvelussa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monilla suomalaisilla on verokortissa ehkä liian pieni veroprosentti. Verohallinto arvioi, että noin miljoonalla (1 000 000) suomalaisella on liian pieni veroprosentti.

Veroprosentti voi olla liian pieni, jos tulot ovat nousseet viime vuodesta. Esimerkiksi kansaneläkkeisiin, työmarkkinatukeen ja toimeentulotukeen on tullut korotuksia tänä vuonna. Myös monien ihmisten työllisyys on parantunut koronatilanteen jälkeen tänä vuonna.

Omaa veroprosenttia voi päivittää netissä Verohallinnon Oma-vero -palvelussa.

Lintujen syysmuutto

Kurkia Vaasan Söderfjärdenillä. Kurjet kerääntyvät syksyisin tänne ennen kuin lentävät etelään.
Kurkia Vaasassan Söderfjärdenillä. Kurjet kerääntyvät aina syksyllä tänne ennen kuin lentävät etelään. Kuva: Anna Wikman / Yle

Lintujen syysmuutto on sujunut normaalisti.

Lintuharrastajien järjestö Birdlife Suomi kertoo, että kurjilla oli ennätysmuutto 2 viikkoa sitten. Silloin Uudenmaan yli lensi yli 50 000 kurkea yhden päivän aikana.

Lintujen syysmuutto jatkuu edelleen. Suurin osa arktisista valkoposkihanhista on jo tullut Suomeen tai jatkanut matkaa Suomen yli. Metsähanhet odottavat vielä Suomen länsirannikolla. Myös esimerkiksi räkättirastaita, järripeippoja, sepelkyyhkyjä ja peippoja on vielä paljon muuttomatkalla.

Sää

Maanantain sääkartta.
Aurinko paistaa monin paikoin. Eniten aurinko paistaa lounaassa.

Maanantaina sää on enimmäkseen poutainen eli ei sada. Aurinkoisinta on maan lounaisosassa. Pohjoisessa voi sataa vähän vettä. Lämpötila on 10 ja 14 asteen välillä, pohjoisessa 5 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä