Sunnuntai 9.2.2020 (radio)

Myrsky riepottelee Eurooppaa

Auto tulvavedessä.
Britanniassa on annettu useille alueille tulvavaroitus. Tämä auto ajoi kadulle nousseeseen veteen sunnuntaina Accringtonissa. Kuva: Peter Powell / EPA

Eri puolilla Eurooppaa on ollut kova myrsky.

Lentoja ja junavuoroja on peruttu monessa maassa. Myös siltoja on suljettu. Laivaliikenne Norjan ja Tanskan välillä on myrskyn takia poikki.

Myrskyä on esimerkiksi Irlannissa, Britanniassa, Ranskassa, Hollannissa ja Saksassa.

Myrsky on irrottanut talojen kattoja ja kaatanut puita ja sähkölinjoja. Irlannissa sähköt katkesivat aamupäivällä 10 000 kodista. Britanniassa on annettu monelle alueelle tulvavaroitus.

Tanskassa ja Ruotsissa tuuli on puhaltanut tosi kovaa. Myös Suomessa tuuli on kovaa yöllä ja maanantaina. Puita voi kaatua ja sähkökatkoja voi olla.

Sveitsi kieltää homoseksuaalien syrjinnän

Vaalijuliste Geneven kadulla.
Sveitsi on äänestänyt laista, jolla halutaan kitkeä seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää. Kuva: Fabrice Coffrini / AFP

Sveitsi kieltää syrjinnän, joka tapahtuu seksuaalisen suuntautumisen takia.

Sveitsissä on ollut asiasta kansanäänestys. Alustavat tulokset kertovat, että yli 60 prosenttia sveitsiläisistä kannatti lakimuutosta. Nykyisin Sveitsin laki kieltää syrjinnän uskonnon tai etnisyyden perusteella.

Lakimuutos hyväksyttiin Sveitsin parlamentissa jo vuonna 2018. Lain arvostelijat kuitenkin vaativat, että pitää järjestää kansanäänestys.

Gepardeja siirretään Afrikasta Intiaan

Gepardi makaa kivellä savannimaisemassa.
Gepardi lekottelemassa aamuauringossa Masai Marassa Keniassa. Kuva: Rex Features / AOP

Intiaan tuodaan gepardeja Afrikasta.

Intiaan tuodaan muutama gepardi Namibiasta. Tarkoitus on kokeilla, voiko afrikkalainen gepardi elää Intiassa.

Intiassa oli ennen paljon gepardeja. Sitten ne metsästettiin sukupuuttoon. Viimeksi villi gepardi on nähty Intiassa vuonna 1952.

Gepardi on kissaeläin. Se on maailman nopein maanisäkäs, joka juoksee yli 90 kilometrin tuntivauhtia.

Gepardeja on Afrikassa. Lisäksi noin 40 gepardia elää Iranissa, Aasiassa.

Musiikintekijöitä palkittiin Emma-gaalassa

JVG Warnerin terassilla.
JVG Warnerin terassilla vuonna 2019. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Viime vuoden parhaita suomalaisia musiikintekijöitä on palkittu Emma-gaalassa.

Vuoden yhtye on JVG. JVG sai myös 3 muuta palkintoa. Vuoden albumista palkittiin Chisu.

Vuoden artisti on Lauri Tähkä. Yleisö sai päättää tämän palkinnon. Lauri Tähkä on myös vuoden miessolisti. Vuoden naissolisti on Ellinoora.

Vuoden tulokas on Liberiassa syntynyt Jesse Markin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä