Sunnuntai 9.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä päivää on vietetty sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Äitienpäivää.

2.Mitä presidentti Niinistö teki päivän kunniaksi?

Oikea vastaus:

Hän onnitteli äitejä videolla Twitterissä.

3.Kuinka monta äitiä saa kunniamerkin tänä vuonna?

Oikea vastaus:

29.

4.Miten isovanhempien rooli on muuttunut?

Oikea vastaus:

He hoitavat lastenlapsia enemmän kuin ennen.

5.Hoitavatko isoisät lapsenlapsia?

Oikea vastaus:

Kyllä, nykyään ei ole isoa eroa isoäitien ja isoisien välillä.

6.Kuinka iso osa suomalaisista on saanut koronarokotuksen?

Oikea vastaus:

Noin 35 prosenttia.

7.Kuinka paha oli Sastamalan liikenneonnettomuus?

Oikea vastaus:

Onnettomuudessa kuoli 3 ihmistä ja 3 ihmistä loukkaantui vakavasti.

8.Mitä onnettomuudessa tapahtui?

Oikea vastaus:

2 autoa ja moottoripyörä törmäsivät toisiinsa.

9.Miksi hallitus aikoo avata junaliikenteen Venäjälle kesällä?

Oikea vastaus:

Siellä pelataan jalkapallon EM-kisojen pelejä, joissa Suomi on mukana.

10.Milloin hallitus päättää asiasta?

Oikea vastaus:

Ehkä keskiviikkona.

11.Missä päin Suomea sataa vettä?

Oikea vastaus:

Maanantaina etelässä ja tiistaina pohjoisessa.

12.Kuinka lämmintä on Etelä-Suomessa ensi viikon puolivälissä?

Oikea vastaus:

Lämpötila on yli 20 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä