Sunnuntai 9.5.2021 (radio)


Äitienpäivä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö onnitteli äitejä. Kuva: Jon Norppa / Tasavallan presidentin kanslia

Sunnuntaina on vietetty äitienpäivää.

Presidentti Sauli Niinistö onnitteli äitejä videolla. Presidentti jakoi videon Twitterissä.

Niinistö sanoi, että äidit ovat tärkeitä koko Suomelle. Äidit rakentavat lasten kanssa tulevaisuuden Suomea.

Presidentti Niinistö palkitsee äitejä myös tänä vuonna. 29 äitiä saa presidentiltä kunniamerkin. Koronatilanteen takia kunniamerkit jaetaan äideille myöhemmin.

Isovanhemmat

Seija Vahvelainen rutistaa tyttärentytärtään.
Seija Vahvelainen hoitaa usein omaa lastenlasta Varpua. Kuva: Hanna Terävä / Yle

Isovanhemmat hoitavat nykyään lastenlapsia enemmän kuin ennen.

Vuonna 2007 alle 30 prosenttia isovanhemmista oli sitä mieltä, että lastenlasten hoitaminen on isovanhempien velvollisuus. 10 vuotta myöhemmin niin ajatteli jo melkein 50 prosenttia isovanhemmista.

Nykyään ei ole enää isoa eroa isoäitien ja isoisien välillä. Myös isoisät hoitavat paljon lastenlapsia.

Koronaluvut

Ihmisiä ja työntekijöitä Ouluhallin koronarokotuksissa.
Tässä koronarokotuksia annetaan Oulussa. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Uusien koronatartuntojen määrä vähenee. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi sunnuntaina, että uusia koronatartuntoja on 162.

Koronarokotukset etenevät hyvin. Jo noin 35 prosenttia suomalaisista on saanut koronarokotuksen.

Liikenneonnettomuus

lähikuva poliisin virka-asusta
Poliisi epäilee, että onnettomuuden syy oli ylinopeus. Kuva: Johanna Manu / Yle

Sastamalassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 3 ihmistä. Lisäksi 3 ihmistä loukkaantui vakavasti.

Onnettomuus tapahtui ohitustilanteessa, jossa 2 autoa törmäsi toisiinsa. Sen jälkeen vielä moottoripyörä törmäsi autoihin.

Onnettomuus tapahtui Sastamalassa lauantai-iltana. Sastamalasta on matkaa Tampereelle 50 kilometriä.

EM-jalkapallo

Allegro-juna Pietarissa
Junalla pääsee ehkä katsomaan Suomen EM-pelejä Pietarissa. Kuva: Kimmo Brandt / AOP

Hallitus aikoo avata junaliikenteen Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi. Koronan takia junat eivät nyt kulje Venäjälle.

Jalkapallon Euroopan mestaruudesta pelataan kesäkuussa ja heinäkuussa. Suomi pelaa ryhmässä, jonka pelejä on Pietarissa.

Hallitus suunnittelee, että suomalaiset voivat matkustaa junalla katsomaan Suomen pelejä. Hallitus päättää asiasta ehkä keskiviikkona.

Sää

Sääkuva: Sää lämpenee tulevalla viikolla, tiistaista eteenpäin lämpötila kohoaa laajalti kesäisin lukemiin
Lähimmäksi hellelukemia ylletään näillä näkymin keskiviikkona lännessä. Kuva: Yle Sää/Matti Huutonen

Etelä-Suomessa viikko alkaa sateisessa säässä. Pohjois-Suomessa maanantai on poutainen päivä, siellä vettä ei sada.

Tiistaina sade siirtyy pohjoiseen, ja etelään tulee lämmintä ilmaa. Lämpötila on tiistaina Etelä-Suomessa noin 20 astetta.

Keskiviikkona ja torstaina sää lämpenee lisää. Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa lämpötila on yli 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä