Sunnuntai 9.6.2019 (radio)

Tulossa vilkas risteilykesä

Risteilyturisteja Helsingin Hernesaaressa.
Risteilylaiva Helsingin Hernesaaren laiturissa. Kuva: Yle

Suomeen tulee tänä kesänä paljon risteilylaivoja ulkomailta. Risteilylaivoja käy tänä vuonna enemmän, kuin ennen. Helsingissä käy tänä vuonna 300 risteilylaivaa. Helsingissä on uusi pitkä laituri isoille risteilylaivoille. 

Kesällä myös suomalaiset käyvät paljon risteilyllä. Suomalaiset matkustavat paljon Tallinnaan ja Tukholmaan. Laivoilla on kesällä paljon lapsiperheitä.

Henriksson jatkaa RKP:n johdossa

Anna-Maja_Henriksson
Anna-Maja Henriksson valittiin jatkokaudelle. Kuva: Yle

Ruotsalaisen kansanpuolueen eli RKP:n puheenjohtajana jatkaa oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.

Henriksson valittiin jatkokaudelle RKP:n puoluekokouksessa Vaasassa. RKP:n varapuheenjohtajiksi valittiin Sandra Bergqvist, Silja Borgarsdóttir Sandelin ja Henrik Wickström.

Venezuelan raja avattiin

Tuhannet venezuelalaiset jonottivat Simon Bolivar -sillalla pääsyä Kolumbian puolelle Cucutan kaupunkiin lauantaina, kun maiden välinen raja aukesi neljän kuukauden jälkeen.
Tuhannet venezuelalaiset jonottivat Simon Bolivar -sillalla pääsyä Kolumbian puolelle Cucutan kaupunkiin lauantaina, kun maiden välinen raja aukesi neljän kuukauden jälkeen. Kuva: EPA

Venezuelan ja Kolumbian raja on avattu.  Raja oli kiinni neljä kuukautta, koska Venezuelan presidentti Nicolas Maduro määräsi rajan kiinni. Venezuelan ja Kolumbian rajalla on tosi pitkiä jonoja, koska venezuelalaiset haluavat mennä Kolumbiaan ostamaan ruokaa ja lääkkeitä. 

Poliittinen tilanne Venezuelassa on vaikea. Tosi paljon ihmisiä on lähtenyt pois Venezuelasta. Monet ihmiset ja monet valtiot eivät hyväksy, että Nicolas Maduro on Venezuelan presidentti. Monet ihmiset ja monet valtiot sanovat, että Venezuelan presidentti on Juan Gaidó.

Vuokramökit varattu juhannuksena

Mökki järven rannalla.
Kesämökkiä on vaikea enää saada juhannukseksi. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomalaiset ovat varanneet paljon kesämökkejä juhannukseksi. Melkein kaikki mökit on vuokrattu juhannuksena. Pohjois-Suomessa on juhannuksena vapaana vähän mökkejä. Etelä-Suomessa ei ole montaa mökkiä vapaana. 

Suomalaiset haluavat mökkejä, jotka on varusteltu hyvin. Kesämökissä pitää olla sähkö, wc, suihku ja astianpesukone. Kesämökissä pitää olla mukavaa.

Tänään on helluntai

Oulunkylän seurakunnan pastori Marjaana Toiviainen jakaa ehtoollista Helsingin Vanhassa kirkossa.
Helluntai on tärkeä päivä kristillisessä kirkossa joulun ja pääsiäisen lisäksi. Kuva: Yle

Tänään sunnuntaina vietetään helluntaita. Helluntai on kristillisen kirkon perustamisen päivä. Se on tärkeä kirkkovuoden päivä. Helluntai on 50 päivää pääsiäisen jälkeen.  Helluntai on kristillisessä kirkossa Pyhän Hengen juhla. Kansanperinteessä helluntaina ennustetaan säätä ja etsitään puolisoa. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä