Sunnuntai 9.7.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka nyt määrää irakilaisessa Mosulin kaupungissa?

Oikea vastaus:

Irakin armeija.

2.Ketä vastaan se taisteli?

Oikea vastaus:

Armeija taisteli terroristijärjestö Isisiä vastaan.

3.Kuinka kauan taistelu Mosulista kesti?

Oikea vastaus:

9 kuukautta.

4.Mitä Syyriassa yritetään?

Oikea vastaus:

Siellä yritetään saada tulitauko Lounais-Syyrian alueelle.

5.Mitkä maat sopivat asiasta?

Oikea vastaus:

USA, Venäjä ja Jordania.

6.Millä toisella nimellä tolppakamera tunnetaan?

Oikea vastaus:

Peltipoliisi.

7.Mitä tolppakamera tekee?

Oikea vastaus:

Se valvoo autojen nopeutta.

8.Kuinka monta uutta tolppakameraa poliisi hankkii?

Oikea vastaus:

150.

9.Minkä kilpailun Valtteri Bottas voitti?

Oikea vastaus:

Bottas voitti F1-autojen kilpailun Itävallassa.

10.Millä autolla Bottas kilpailee?

Oikea vastaus:

Hän kilpailee Mercedeksellä.

11.Kuka on uusi tangokuningas?

Oikea vastaus:

Teijo Lindström.

12.Missä Tangomarkkinat järjestetään?

Oikea vastaus:

Ne järjestetään joka kesä Seinäjoella.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä