Sunnuntai 9.7.2017 (radio)

 

Mosul Irakin armeijalle

Irakin poliisivoimien jäsenet näyttävät voitonmerkkiä.
Irak on voittanut Isisin Mosulissa. Kuva: Ahmad Al-Rubaye / AFP

Irakin armeija on saanut tärkeän voiton terroristijärjestö Isisistä.

Armeija on ajanut Isisin pois Mosulin kaupungista. Asiasta kertoi Irakin pääministeri Haider al-Abadi.

Pääministeri matkusti sunnuntaina Mosuliin. Hän onnitteli Irakin sotilaita voitosta.

Irakin armeija taisteli Isisiä vastaan Mosulissa 9 kuukautta. Taisteluissa kuoli myös tuhansia tavallisia ihmisiä. Mosulista pakeni melkein miljoona ihmistä.

Lounais-Syyriaan tulitauko

Autopommin auheuttamaa tuhoa Damaskoksessa.
Sodan jäljet näkyvät Syyrian pääkaupungissa Damaskoksessa. Kuva: Louai Beshara / AFP

Syyriaan yritetään saada tulitauko. Tarkoitus on, että taistelut loppuvat Lounais-Syyrian alueella. Lounais-Syyriassa on esimerkiksi Syyrian pääkaupunki Damaskos.

Venäjä, USA ja Syyrian naapurimaa Jordania sopivat tulitauosta. Syyrian sodassa Venäjä tukee Syyrian hallitusta ja USA tukee Syyrian kapinallisia. Venäjä sanoo, että Venäjän sotilaspoliisit valvovat tulitaukoa.

Tulitauko alkoi sunnuntaina. Lähipäivinä nähdään, loppuvatko taistelut Lounais-Syyriassa. Syyrian taisteluja on yritetty lopettaa jo monta kertaa, mutta sota on aina jatkunut.

Tolppakameroita poliisille

Nopeusvalvontakamera tienposkessa.
Tolppakamera valvoo autojen nopeutta. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Poliisi saa uusia tolppakameroita.

Tolppakamera eli peltipoliisi valvoo liikennettä. Tolppakamera ottaa kuvan autosta, joka ajaa liian kovaa vauhtia. Monet autokuskit ovat saaneet sakkoja tolppakameran takia.

Poliisi hankkii 150 uutta tolppakameraa. Se on paljon, koska nyt poliisilla on 130 tolppakameraa.

Uudet tolppakamerat tulevat teiden varsille seuraavien 3 vuoden aikana.

F1-voitto Valtteri Bottakselle

Valtteri Bottas.
Valtteri Bottas oli paras F1-kuljettaja Itävallan kilpailussa. Kuva: AOP

Suomalainen formulakuljettaja Valtteri Bottas menestyy hyvin. Bottas voitti F1-autojen kilpailun Itävallassa sunnuntaina.

Tämä oli Bottaksen toinen F1-voitto. Hän voitti Venäjän F1-kilpailun huhtikuussa.

Valtteri Bottas kilpailee nykyään Mercedes-autolla.

Tangokuningas Teijo Lindström

Teijo Lindström.
Teijo Lindström on uusi tangokuningas. Kuva: Timo Aalto / Lehtikuva

Suuri suomalainen musiikkitapahtuma Tangomarkkinat on loppunut Seinäjoella. Lauantaina mieslaulajat kilpailivat tangolaulussa.

Kilpailun voittaja on Teijo Lindström. Hänestä tuli tämän vuoden tangokuningas. Uusi tangokuningas on kotoisin Orimattilasta.

Tangokuningatar valittiin jo torstaina. Tämän vuoden tangokuningatar on Aino Niemi.

Tangomarkkinat on yli 30 vuotta vanha musiikkitapahtuma. Tangomarkkinat järjestetään Seinäjoella joka kesä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä