Sunnuntai 9.8.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Karanteenin aikana ei töihin eikä kouluun

Matkustaja saapuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle 7. elokuuta 2020. Häntä vastassa on kaksi henkilöä, joilla on ohjelehtinen Suomeen ulkomailta saapuville.
Matkustaja saapuu Suomeen. Kaksi henkilöä on vastassa matkustajia ja antaa ohjeet karanteenista. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Suomi on tiukentanut karanteeniohjeita matkustajille, jotka tulevat Suomeen ulkomailta. Uusissa ohjeissa sanotaan, että aikuiset eivät saa mennä karanteenin aikana töihin ja lapset eivät saa mennä kouluun tai päiväkotiin.

Jos tulee Suomeen sellaisesta maasta, johon matkustamista ei suositella, pitää olla karanteenissa 14 päivää.

Tartuntatautivirasto voi määrätä ihmisen viralliseen karanteeniin, jos ihminen ei noudata karanteeniohjeita.

Suomalaiset haluavat ottaa rokotteen

Lähikuva hoitajan hansikoidusta kädestä pistämässä rokotetta miehen karvaiseen olkavarteen.
Koronavirusrokote on ehkä valmis tänä vuonna. Kuva: Sabastien Nogier / EPA

Suurin osa suomalaisista haluaa ottaa koronavirusrokotteen. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos on kysynyt suomalaisilta, ottavatko he rokotteen sitten, kun rokote valmistuu.

70 prosenttia suomalaisista sanoo, että ottaa koronarokotteen. Jos ihmisistä suuri osa ottaa rokotteen, koronavirus ei pääse leviämään.

Rokotetta ei vielä ole, mutta tutkijat kehittävät sitä. Koronavirusrokote on valmis ehkä tämän vuoden lopulla.

Maahanmuuttovirastoon pitkät jonot

Maahanmuuttoviraston ovi.
Maahanmuuttovirastolla on toimipisteitä eri puolilla Suomea. Kuva: Lotta Sundström / Yle

Maahanmuuttoviraston palvelu on ruuhkautunut. Maahanmuuttovirastoon palveluihin on tullut monen kuukauden jono koronatilanteen takia. Myös henkilökuntaa on töissä aiempaa vähemmän.

Vastaanottoaikoja saa nyt 3 kuukauden päähän eli marraskuulle. Tilanne on vaikea monille ihmisille, jotka muuttavat Suomeen.

Esimerkiksi pankkitiliä tai kotivakuutusta ei ehkä saa, ennen kuin rekisteröityy maahanmuuttovirastossa, ja saa suomalaisen henkilötunnuksen.

Sunnuntaina liputettiin Tove Janssonille ja taiteelle

Tove Jansson
Tove Jansson syntyi 9. elokuuta 1914 ja kuoli 27. kesäkuuta 2001. Kuvassa Tove Jansson vuonna 1982. Kuva: Pekka Elomaa

Suomessa on sunnuntaina liputettu ensimmäistä kertaa kirjailija ja kuvataiteilija Tove Janssonin syntymäpäivälle ja suomalaiselle taiteelle.

Sisäministeriö on antanut suosituksen, että suomalaiset nostavat tänään liput salkoon.

Tove Jansson oli kirjailija, taidemaalari ja sarjakuvataiteilija. Hänet muistetaan erityisesti muumeista: muumihahmoista ja muumikirjoista.

Sää

Sininen taivas aurinko ja pilviä.
Maanantaina pilvisyys lisääntyy. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Maanantaina pilvisyys lisääntyy, mutta suuressa osassa Suomea on poutaa eli ei sada. Itä-Lapissa voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on maanantaina 18 ja 24 asteen välillä. Pohjois-Suomessa on paikoin viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä