Suomalainen autokuski (16.8.2015)

Kuljettaja ajaa autoa.
Suomalainen autokuski ei tööttää. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Minkälainen on suomalainen autokuski? Hän on hiljainen. Suomalainen autokuski ei tööttää.

Muissa maissa liikenteessä on paljon enemmän melua. Kuskit huitovat käsillä, huutavat ja tööttäävät. Kaduilla on enemmän elämää kuin Suomessa.

Mistä ero johtuu? On totta, että suomalaiset ovat aina hiljaa. Mutta on myös muita syitä.

Poliisi Arto Autio sanoo, että liikenteen melua on enemmän lämpimissä maissa. Siellä auton ikkunat ovat auki. Kaikki kuulevat, kun joku tööttää. Siksi kuskin kannattaa töötätä.

Suomalaiset pitävät auton ikkunat kiinni. Talvella autossa hurisee lämmityslaite, kesällä ilmastointi. Kukaan ei kuule kunnolla, jos joku tööttää. Kuskit vain ihmettelevät, kuka tööttää ja kenelle. Siksi suomalaiset autokuskit ovat mieluummin hiljaa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä