Suomen kieli Ruotsissa (25.10.2014)

Suomen ja Ruotsin liput
Suomi ja Ruotsi ovat naapurimaita, joilla on yhteinen historia. Kuva: Jari Vesa / Yle

Ruotsissa on paljon suomenkielisiä asukkaita. Esimerkiksi Pohjois-Ruotsissa on ollut suomenkielisiä asukkaita aina.

Myös Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa on aina asunut suomalaisia, koska Tukholma oli monta sataa vuotta myös suomalaisten pääkaupunki. Ruotsi ja Suomi olivat yksi maa yli 600 vuotta.

Ruotsi sai paljon uusia suomenkielisiä asukkaita noin 50 vuotta sitten. Silloin monet suomalaiset muuttivat Ruotsiin. Ruotsissa oli enemmän työpaikkoja kuin Suomessa.

Joissakin Ruotsin kunnissa asukkaat voivat käyttää suomen kieltä, kun he hoitavat asioita toimistoissa. Se on mahdollista, koska suomen kielestä tuli virallinen vähemmistökieli Ruotsissa vuonna 1999.

Nyt Ruotsin hallitus antaa lisää rahaa suomen kieltä varten. Ruotsiin tulee lisää kuntia, joiden asukkaat voivat hoitaa asioita suomen kielellä. Esimerkiksi suuri Malmön kaupunki haluaa palvella asukkaita myös suomeksi.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä