Suomessa vanhukset asuvat kotona (9.11.2014)

Henkilö auttamassa vanhusta keittiössä.
Monet vanhukset voivat asua kotona, jos he saavat apua. Kuva: Yle

Monet vanhat ihmiset asuvat kotona. Suomessa on paljon vanhuksia, jotka asuvat kotona ja saavat hoitoa kotona. Yli 80 prosenttia suomalaisista vanhuksista asuu kotona.

Suomen valtio on tyytyväinen, kun vanhukset asuvat kotona. Vanhuksen hoitaminen on kotona halvempaa kuin laitoksessa. Valtion täytyy säästää rahaa, kun vanhusten määrä kasvaa.

Monet vanhukset voivat asua kotona, koska omat lapset hoitavat heitä. Se on valtiolle tosi halpaa. On paljon suomalaisia, jotka hoitavat omia vanhempia ilmaiseksi.

Monet suomalaiset käyvät töissä ja hoitavat myös omia vanhempia. 700 000 suomalaista hoitaa omia vanhempia, vaikka käy töissä. He käyttävät suuren osan vapaa-ajasta vanhempien hoitoon.

Tilanne on hankala monille naisille. Ensin naiset käyttävät paljon aikaa lastenhoitoon. Kun lapset kasvavat, naiset alkavat hoitaa omia vanhempia. Suomalaiset naiset käyvät töissä, mutta heillä ei ole aikaa keskittyä omaan työhön.

Monissa Euroopan maissa perheet ottavat ulkomaalaisen kotiapulaisen, joka auttaa vanhusta kotona. Kotiapulainen saa työstä palkkaa. Tavallisesti kotiapulainen tulee jostakin naapurimaasta.

Ehkä myös suomalaiset perheet alkavat ottaa ulkomaalaisia kotiapulaisia. Hyviä työntekijöitä löytyy esimerkiksi Virosta ja Venäjältä. Kun vanhus saa hyvää hoitoa, hänen on hyvä asua omassa kodissa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä