Suomi 100: Suomalainen juttu. Alko

Kun suomalainen haluaa ostaa alkoholia, hänen pitää mennä Alkoon. Ruokakaupasta saa ostaa vain olutta, ei vahvaa alkoholia eikä viiniä.

Alko on alkoholin erikoiskauppa.

Joensuun Ison Myyn Alkon myymälä.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Alkolla on yksinoikeus eli monopoli myydä vahvaa alkoholia. Myös melkein 40 muussa maassa on jonkinlainen alkoholimonopoli.

Alkon omistaa valtio. Valtio saa alkoholin myynnistä paljon rahaa. Valtio saa Alkosta joka vuosi yli miljardi euroa.

Alkoholi aiheuttaa kuitenkin Suomessa myös paljon pahaa. Monet juovat alkoholia liikaa, niin että he sairastuvat tai jopa kuolevat. Ehkä noin 3000 ihmistä kuolee joka vuosi alkoholin takia.

Kaksi poliisia yrittää herättää humalaista miestä, joka nukkuu puistossa.
Humalaiset aiheuttavat paljon työtä poliisille. Kuva: Martti Juntunen/Yle

Humalaiset ihmiset aiheuttavat myös paljon työtä poliisille ja palomiehille. Siksi valtio on myös yrittänyt vähentää suomalaisten alkoholin juomista.

Vuonna 1919 Suomeen tuli kieltolaki, joka kielsi alkoholin Suomessa kokonaan. Alkoholia ei saanut myydä tai itse valmistaa. Kieltolaki oli voimassa 13 vuotta.

Viranomaisia ja alkoholipulloja.
Viranomaiset löysivät kieltolain aikana paljon alkoholia, jota tuotiin Suomeen salaa. Kuva: Historian kuvakokoelma, Museovirasto

Kieltolain aikana Suomeen kuitenkin salakuljetettiin alkoholia meren yli Virosta. Silloin myös tehtiin alkoholia salaa.

Ihmiset jonottavat kadulla Alkon edessä.
Ihmiset jonottivat Helsingin Vuorikadulla, kun Alkot ensimmäisen kerran avattiin. Kuva: Pietinen/Pietisen kokoelma, Historian kuvakokoelma, Museovirasto

Kieltolaki loppui vuonna 1932. Silloin perustettiin Alko. Alkon idea oli, että valtio myy alkoholia. Silloin se voi myös valvoa, että suomalaiset eivät juo liikaa.

Alkosta suomalaiset saivat ostaa alkoholia aluksi vain pieniä määriä. Monen vuoden ajan alkoholin ostajalla piti olla viinakortti.

Ihmisiä ravintolassa Tampere 1.2.1970.
Jos ravintolassa halusi alkoholia, oli pakko tilata myös ruokaa. Kuva: Antero Tenhunen / Yle

Myös ravintoloissa oli alkoholin ostamiseen tiukat säännöt. Jos ravintolassa halusi juoda alkoholia, piti myös syödä ruokaa. Lisäksi laki määräsi, että julkisella paikalla ei saanut olla humalassa. Siitä saattoi saada sakkoa.

Asiakas siirtää viinapulloa ostoskoriin Alkossa.
Kuva: Yle

Nykyään aikuiset saavat ostaa alkoholia Alkosta niin paljon kuin haluavat. Myös ravintolassa saa juoda alkoholia, vaikka ei tilaa ruokaa.

Suomalaiset suhtautuvat alkoholiin usein myös huumorilla. Monet vitsit ja muut huvittavat jutut kertovat ihmisestä, joka on juonut liikaa alkoholia eli on humalassa. Toisten on helppo nauraa ihmiselle, joka tekee humalassa kaikkea typerää.

Nuori pitää kiinni päästään.
Krapulassa särkee päätä. Kuva: Tiina Karjalainen

Vitsejä on myös krapulasta, joka tulee humalan jälkeen. Krapulassa on huono olo ja päätä särkee. Suomalaisten mielestä ihminen näyttää silloin vähän hassulta. Krapulalle on monia lempinimiä, esimerkiksi kankkunen ja kohmelo.

Ihmisiä syömässä joulupöydässä.
Juhlapöydässä kaikki aikuiset voivat juoda alkoholia. Kuva: Mika Kanerva

Suomessa alkoholia käyttävät miehet ja naiset, myös vanhukset. Nuoret juovat nykyään vähemmän. Monen nuoren mielestä on noloa olla humalassa.

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen

Videon editointi: Elina Ervasti

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

lapsia luokassa kirjaimia kädessä

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä