Suomi 100: Suomalainen juttu. Hissi

Suomalainen tarvitsee paljon tilaa.

Tutkimukset kertovat, että suomalainen tarvitsee noin 70 senttimetriä omaa tilaa ympärilleen.  Se on paljon. Esimerkiksi saksalaiselle riittää 40 senttimetriä, ja italialaiset ovat vielä lähempänä toisiaan.

Ihmisiä jonottamassa pankkiautomaatille.
Suomalaiset eivät ole lähellä toisia edes jonossa. Kuva: Juha-Pekka Inkinen/Yle

Suomalaisen on tosi vaikea olla hississä. Suomalainen ei halua olla liian lähellä muita ihmisiä. Suomalainen ei halua katsoa vieraita ihmisiä eikä puhua heille.

Koneen logo ja espanjankielistä tekstissä autonkyljessä.
Suomalaisen Kone-firman auto Espanjassa. Kuva: Heli Mäkikauppila/Yle

On hassua, että hissi on suomalaisille vaikea paikka, mutta juuri suomalaiset osaavat rakentaa hyviä hissejä.

Hissiköysiä.
Koneen hissiköysiä pilvenpiirtäjässä. Kuva: Kone

Kone on iso suomalainen firma, joka tekee hissejä ja liukuportaita kaikkialla maailmassa. Se tekee hissejä myös korkeisiin rakennuksiin eli pilvenpiirtäjiin.

Pilvenpiirtäjä.
Kingdom Tower rakennetaan Saudi-Arabiaan. Rakennukseen tulee Koneen hissit. Kuva: Kone

Koneen hissejä on esimerkiksi Singaporessa ja Uudessa-Seelannissa. Saudi-Arabiaan rakennetaan pilvenpiirtäjä, joka on yli kilometrin korkea. Kun Kingdom Tower valmistuu, se on maailman korkein rakennus. Kone rakentaa siihen esimerkiksi 7 hissiä. Koneen hissin pisin matka on 660 metriä.

Maisemahissi.
Maisemahissin seinät ovat lasia. Kuva: Jason Szenes/EPA

Kone myös tutkii, mitä ihmiset ajattelevat hissistä. Kone kertoo, että monille hissi on pelottava paikka, koska se on ahdas ja suljettu. Silloin maisemahissi on hyvä ratkaisu. Toiset ihmiset pelkäävät, jos hissin seinä on lasia. Se voi pelottaa niitä, jotka pelkäävät korkeita paikkoja.

Suomalainen myös käyttäytyy hississä eri tavalla kuin muut.

Hissin numerotaulu.
Jos katsoo hissin numeroita, ei tarvitse katsoa ihmisiä. Kuva: Heli Mäkikauppila/Yle

Suomalainen ei oikein tiedä, mitä hän voi katsoa hississä. Siksi hän katsoo ehkä kenkiä tai numeroita. Monet katsovat puhelinta, koska silloin on helppo olla.

Paljon ihmisiä hississä.
Ulkomailla ei haittaa, jos hissi on täynnä. Kuva: Andrew Gombert/EPA

Monet ulkomaalaiset ovat myös hississä sosiaalisia. Esimerkiksi ranskalainen puhuu hississä paljon. Hissi on ranskalaiselle paikka, jossa hän voi tavata muita ihmisiä. Aasialaisia ei haittaa, vaikka hississä on ahdasta.

Suomalaiset kyllä alkavat puhua hississä vain, jos on pakko. Kun tulee esimerkiksi sähkökatkos ja hissi pysähtyy, myös suomalaiset alkavat puhua.

Toimittajat: Pälvi Tammi , Merja Windia ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen

Videon kuvaus: Ville Airaksinen, videon editointi: Tommi Erkko

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulun lapsia

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä