Suomi 100: Suomalainen juttu. Koira

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Suomessa on yli 800 000 koiraa. Koiria on enemmän kuin pääkaupungissa asukkaita. Vaikka koiria on paljon, niillä kaikilla on omistaja. Suomessa ei ole kulkukoiria.

Kuvassa koiria koirapuistossa. Takana näkyy ihmisiä.
Suomessa on paljon koiria. Kuva: Jussi Siitarinen / Yle

Suurin osa Suomen koirista on rotukoiria. Suomen suosituin koirarotu on labradorinnoutaja. Koiran rooli suomalaisessa perheessä on muuttunut paljon. Ennen haluttiin, että koirasta on hyötyä.

Mies istuu veneessä metsästysase kädessä ja koira vierellä.
Koirasta voi olla apua metsästyksessä. Kuva: Seppo Nykänen

Koiran tehtävä oli vahtia taloa ja pihapiiriä tai lähteä ihmisen kaverina metsästämään. Nykyään koira on perheenjäsen. Monelle suomalaiselle koira on tärkeämpi kuin toinen ihminen.

Koiralla on aina nimi. Ennen koiralle annettiin koiran nimi, esimerkiksi Musti, Tessu tai Peni. Nimestä kuuli heti, että nyt puhutaan koirasta. Nykyään on tavallista antaa koiralle ihmisen nimi. Koiran nimi voi olla esimerkiksi Emma, Veera tai Topias. Joskus on vaikea tietää, puhuuko suomalainen koirasta vai lapsesta.

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.
Koira on saanut uuden, hienon takin. Kuva: Wojciech Pacewicz/EPA

Monet ihmiset kohtelevat koiraa kuin ihmistä. Koiran kanssa nukutaan samassa sängyssä. Koiralle ostetaan kallista ruokaa, tavaroita ja jopa vaatteita. Koira voi saada syntymäpäivänä onnittelukortteja ja lahjoja. Koirille on omia hotelleja, päiväkoteja ja hoitolaitoksia.

Koira makaa selällään nahkasohvalla. Omistaja istuu vieressä ja rapsuttaa.
Mamman oma kultamussukka. Kuva: Mika Kanerva

Suomalaiset juttelevat koiralle samalla tavoin kuin ihmiselle. He myös näkevät koirassa samoja ominaisuuksia kuin ihmisessä. Monet puhuvat koiran tunteista eivätkä halua aiheuttaa rakkaalle lemmikille pahaa mieltä.

Kaikki koirat eivät kuitenkaan ole vain lemmikkejä. Jotkut tekevät tosi tärkeää työtä. Koiria työskentelee esimerkiksi opaskoirina eli ne auttavat näkövammaisia ihmisiä liikkumaan ulkona. Monet koirat työskentelevät tullin tai poliisin apuna. Ne etsivät esimerkiksi räjähteitä tai huumausaineita ja kadonneita tai kuolleita ihmisiä.

Tullimies koiran kanssa tarkastaa rekka-autoa.
Labradorinnoutaja auttaa tullimiestä. Kuva: Tulli.

Koiran hajuaisti on niin tarkka, että se haistaa monia asioita, joita ihminen ei näe. Koira voi esimerkiksi haistaa, onko talossa hometta tai kosteusvaurioita. Koirat voivat myös haistaa sairauksia, esimerkiksi sen, sairastaako ihminen syöpää.

Presidentti Sauli Niinistö, rouva Jenni Haukio ja koira Lennu ottivat vastaan joulutervehdyksiä Mäntyniemessä 15. joulukuuta.
Lennu odottaa joululahjoja. Mukana myös presidentti Niiinistö ja rouva Jenni Haukio. Kuva: Timo Korhonen / AOP

Suomessa on myös kuuluisia koiria. Esimerkiksi presidentin koirasta Lennusta on tullut kuuluisa. Lennu oli paikalla, kun eri järjestöt toivat presidentille joululahjoja. Suomalaisia nauratti, kun Lennu innostui kinkusta, jonka presidentti sai lahjaksi. Keväällä helsinkiläinen leipomo teki Lennulle oman nimikkoleivoksen. Leivoksessa on Lennun naama.

Presidentti Tarja Halonen ja Ransu-koira.
Ransu on haastatellut presidentti Tarja Halosta. Kuva: Heli Sorjonen/Yle

Suomen kuuluisin koira on Pikku Kakkosen Ransu. Ransu on toimittajakoira, joka on haastatellut monia presidenttejä.

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi  ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen.

Videon editointi: Tiia Schwartz

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tyttö piirtää Suomen lippua

Suomi 100: Suomalainen juttu

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä