yle.fi-etusivu

Suomi 100: Suomalainen juttu. Sää

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Suomessa on monenlaista säätä. Suomi on talvella ihan eriliainen kuin kesällä.

Sää voi muuttua myös tosi nopeasti. Vaikka aamulla paistaa aurinko, illalla voi jo sataa lunta tai vettä. Siksi suomalaiset puhuvat aina säästä.

Mutta minkälaisesta säästä maahanmuuttajat tykkäävät Suomessa? Selkouutisten harjoittelija Badrie Zamani-Dadane kysyi asiaa 5 maahanmuuttajalta.

Nainen ja lapsi hiihtokeskuksessa.
Lale Koivula on löytänyt aurinkoa myös Suomesta. Kuva: Badrie Zamani-Dadane

Iranilainen Lale Koivula on kosmetologi. Lale sanoo, että hän rakastaa aurinkoa ja lämmintä ilmaa. Ne antavat paljon energiaa. Jos sataa lunta tai vettä, meikki menee pilalle.

mies ja lapsi
Marady Sun ja hänen poika. Kuva: Kong Sun Sokly

Kambodzalainen Marady Sun on opiskelija. Hän tykkää aurinkoisesta säästä, jos ei ole liian kuuma. Marady ei pidä sateisesta säästä, koska silloin kaikki on märkää.

Mies autossa.
Babak Darab. Kuva: Badrie Zamani-Dadane

Iranilainen Babak Darab on digitaalinen insinööri. Hän tykkää talvesta enemmän kuin kesästä, koska kesällä hän hikoilee niin paljon.

kaksi naista
Busra Kesim ja Badrie Zamani-Dadane. Kuva: Busra Kesim

Turkkilainen Busra Kesim on opiskelija. Hän tykkää aurinkoisesta säästä. Hän ei pidä tuulisesta säästä. Busra kertoo, että silmät ovat kipeät, kun tuulee kovaa.

Nainen järven rannalla.
Maryam Azizi. Kuva: Badrie Zamani-Dadane

Iranilainen Maryam Azizi on hammashoitaja. Hän tykkää syyssäästä, koska silloin on sopivan lämmintä. Syksyllä Maryam käy metsässä poimimassa sieniä ja marjoja.

Nainen tv-studion tarkkaamossa.
Badrie Zamani-Dadane. Kuva: Yle

Badrie Zamani-Dadane on iranilainen toimittaja. Hän on kotoutumiskoulutuksessa Omniassa. Badrie on harjoitellut Ylen selkouutisissa.

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi , Badrie Zamani-Dadane ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen

Videon editointi: Tiia Schwartz

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä