Tietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.
Kuva: Yle / Mikko Lehtola

Koronavirus on nyt levinnyt koko maailmaan.

Yli 5 miljoonaa ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Yli 340 000 ihmistä on kuollut sairauteen, jonka koronavirus aiheuttaa. Yli 2 miljoonaa ihmistä on parantunut sairaudesta. (25.5.2020, Johns Hopkins University)

Suomessa yli 6500 ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Siihen on kuollut 308 ihmistä (25.5.2020 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos).

Monet maat yrittävät estää tai hidastaa koronaviruksen leviämistä. Sen takia ne ovat sulkeneet rajat ja rajoittaneet ihmisten liikkumista.

Myös Suomessa hallitus määräsi paljon rajoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten elämään. Nyt koronaviruksen leviäminen on hidastunut. Sen takia hallitus on miettinyt rajoituksia uudelleen.

Osaa rajoituksista helpotetaan, osaa jatketaan

Ohjeistus Suomeen saapuville matkustajille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Tiedote lentokentällä neuvoo, että matkustajan pitää pysyä kotona 2 viikkoa, kun hän tulee ulkomailta Suomeen. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

- Työmatkaliikenne Suomen ja muiden Schengen-maiden välillä on käynnistynyt 14.5. Liiikenne alkoi kuukauden tauon jälkeen. Myös esimerkiksi automatkailijat pääsevät palaamaan Suomeen laivalla Ruotsista ja Virosta. Sallittua liikennettä ovat myös lähiomaisen tapaaminen tai opiskelu.

M/s Silja Europa sommaren 2008.
Silja Europa liikennöi tavallisesti Helsingin ja Tallinnan välillä. Kuva: Tallink / Marko Stampehl

- Rajoituksia on yhä voimassa. Risteilylle tai vapaa-ajan matkalle ei vielä saa lähteä.

- Suomen rajat ovat muuten kiinni. Suomen kansalaiset ja kaikki, jotka asuvat Suomessa, voivat kuitenkin tulla kotiin. Kun ihminen palaa ulkomailta Suomeen, hänen pitää olla 2 viikkoa karanteenissa eli pysyä kotona ja erossa muista ihmisistä. Näin halutaan varmistaa, että ihminen ei tuo ulkomailta koronavirustartuntaa ja levitä sitä muihin ihmisiin.

- Uudenmaan maakunnan eristys on loppunut. Uusimaa oli eristetty muusta Suomesta vähän alle 3 viikkoa. Eristys loppui keskiviikkona 15. huhtikuuta. Uudenmaan maakuntaan kuuluu Helsinki ja 25 kuntaa Helsingin ympärillä. Uusimaa eristettiin, koska siellä oli paljon enemmän koronavirustartuntoja kuin muualla Suomessa.

Luokka
Lapset palaavat kouluun loppukevään ajaksi. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

- Lähiopetus on taas alkanut peruskouluissa 14. toukokuuta.

- Lukiot, ammattikoulut ja korkeakoulut saavat aloittaa lähiopetuksen. Moni kuitenkin jatkaa etäopetusta, koska hallitus on suositellut etäopetuksen jatkamista tämän lukukauden loppuun asti. Koulut, oppilaitokset, yliopistot, ammattikorkeakoulut ja kansalaisopistot laitettiin kiinni maaliskuussa. Oppilaat ovat olleet kotona ja saaneet etäopetusta.

- Päiväkodit ovat auki.

- Kesäkuun alusta lähtien enintään 50 ihmistä saa kokoontua. Siihen asti kokoontua saa enintään 10 ihmistä.

Tampereen Kauppahallin Neljä Vuodenaikaa-ravintola oli suljettuna 25. maaliskuuta 2020.
Ravintolat ovat kiinni toukokuun loppuun asti. Ne voivat kuitenkin myydä noutoruokaa. Kuva: Miikka Varila / Yle

- Ravintolat ja kahvilat saavat avata ovet kesäkuun alusta lähtien. Niille tulee kuitenkin rajoituksia, jotka koskevat esimerkiksi asiakasmäärää. Jo nyt ravintolat voivat myydä ruokaa niin, että asiakas hakee ruuan kotiin.

- Kirjastot saavat olla auki. Kirjastoista voi käydä lainaamassa kirjoja, mutta niissä ei saa vielä oleskella eli kuluttaa aikaa.

- Museot ja teatterit avautuvat kesäkuussa..

Oulussa Raksilan uimahalli on nyt tyhjillään, ovet avautuvat taas kesäkuun 1. päivä.
Uimahallit avautuvat kesäkuussa. Kuva: Päivi Seeskorpi / Yle

- Uimahallit, urheilutilat, nuorisotilat ja monet harrastustilat avautuvat kesäkuussa.

- Vaikka monia rajoituksia helpotetaan, ihmisten pitää yhä muistaa turvaetäisyydet ja hygieniaohjeet. Jos tautitilanne pahenee, rajoituksia voidaan taas kiristää.

Vanhus kävelee käytävällä rollaattorin kanssa Myyrmäen vanhusten keskuksessa.
Vanhusten hoivakodeissa ei saa vierailla. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

- Yli 70-vuotiaat ihmiset saavat taas tavata muita ihmisiä. Muita ihmisiä saa tavata, mutta hygieniasta ja turvaväleistä pitää huolehtia. On hyvä tavata esimerkiksi ulkona.

- Jos käy kylässä sellaisen ihmisen luona, joka kuuluu riskiryhmään, sisällä ei pidä olla kovin pitkää aikaa. On myös hyvä käyttää kangasmaskia tai jotain muuta suojaa suun ympärillä. Maski pitää kuitenkin vaihtaa puhtaaseen maskiin tarpeeksi usein.

- Sairaaloissa ja vanhusten hoitokodeissa ei saa vierailla.

- Ihmisten pitää tehdä etätöitä, jos se on mahdollista

- Yli 500 hengen kokoontumiset eli esimerkiksi kesän suuret festivaalit on kielletty heinäkuun loppuun asti. Rock-festivaalit, oopperajuhlat ja muut isot konsertit ja tapahtumat siirtyvät kesään 2021.


Lisätietoa koronaviruksesta selkosuomeksi

1) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

2) Kansaneläkelaitos Kela

3) Verneri.net


Uutisia koronaviruksesta selkosuomeksi

1) Yle Uutiset selkosuomeksi

2) Selkosanomat

3) Selkosanomien kuvauutiset


Uutisia koronaviruksesta selkoruotsiksi

1) Yle Nyheter på lätt svenska

2) LL-Bladet

3) LL-Bladetin kuvauutiset


Uutisia koronaviruksesta muilla kielillä

1) Ylen uutisia englanniksi eli Yle News

2) Ylen uutisia venäjäksi eli Yle Novosti

3) Ylen uutisia arabiaksi, somaliksi, kurdiksi ja persiaksi

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä