Tietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.
Kuva: Yle / Mikko Lehtola

Koronavirus on levinnyt koko maailmaan.

Noin 8 miljoonaa ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Yli 434 000 ihmistä on kuollut sairauteen, jonka koronavirus aiheuttaa. Noin 3,8 miljoonaa ihmistä on parantunut sairaudesta. (15.6.2020, Johns Hopkins University)

Suomessa yli 8000 ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa, on kuollut Suomessa 334 ihmistä (28.8..2020, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos).

Monet maat yrittävät estää tai hidastaa koronaviruksen leviämistä. Sen takia ne ovat sulkeneet rajat ja rajoittaneet ihmisten liikkumista.

Myös Suomessa hallitus määräsi paljon rajoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten elämään. Nyt koronaviruksen leviäminen on hidastunut. Sen takia hallitus on miettinyt rajoituksia uudelleen. Maanantaina 15.6. hallitus ilmoitti, että valmiuslain käyttö ja poikkeuslolot Suomessa loppuvat. Rajoitukset ravintoloille ja matkustajille ovat silti edelleen voimassa.

Monia rajoituksia helpotetaan

Näin rajoitukset muuttuivat 15.6.2020

- Suomalaiset saavat matkustaa Islantiin, Norjaan, Tanskaan, Viroon, Latviaan ja Liettuaan ilman karanteenia.


Näin rajoitukset muuttuivat 1.6.2020

- 50 ihmistä saa kokoontua yhteen (aikaisemmin vain 10 ihmistä).

- Ravintolat saavat olla auki kello 6-23.

- Esimerkiksi museot, nuorisotilat ja harrastustilat saavat olla auki.

- Urheilutilat saavat olla auki, ja urheilukilpailuja saa järjestää.


Ohjeistus Suomeen saapuville matkustajille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Tiedote lentokentällä neuvoo, että matkustajan pitää pysyä kotona 2 viikkoa, kun hän tulee ulkomailta Suomeen. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

- Työmatkaliikenne Suomen ja muiden Schengen-maiden välillä on käynnistynyt 14.5. Liiikenne alkoi kuukauden tauon jälkeen. Myös esimerkiksi automatkailijat pääsevät palaamaan Suomeen laivalla Ruotsista. Sallittua liikennettä ovat myös lähiomaisen tapaaminen tai opiskelu.

M/s Silja Europa sommaren 2008.
Silja Europa liikennöi tavallisesti Helsingin ja Tallinnan välillä. Kuva: Tallink / Marko Stampehl

- 15.6. alkaen suomalaiset voivat jo matkustaa Viroon, Latviaan, Liettuaan, Norjaan, Tanskaan ja Islantiin. Matkan jälkeen ei tarvitse mennä karanteeniin.

- Suomen rajat ovat muuten kiinni. Suomen kansalaiset ja kaikki, jotka asuvat Suomessa, voivat kuitenkin tulla kotiin. Kun ihminen palaa ulkomailta Suomeen, hänen pitää olla 2 viikkoa karanteenissa eli pysyä kotona ja erossa muista ihmisistä. Näin halutaan varmistaa, että ihminen ei tuo ulkomailta koronavirustartuntaa ja levitä sitä muihin ihmisiin.

- Uudenmaan maakunnan eristys on loppunut. Uusimaa oli eristetty muusta Suomesta vähän alle 3 viikkoa. Eristys loppui keskiviikkona 15. huhtikuuta. Uudenmaan maakuntaan kuuluu Helsinki ja 25 kuntaa Helsingin ympärillä. Uusimaa eristettiin, koska siellä oli paljon enemmän koronavirustartuntoja kuin muualla Suomessa.

Luokka
Lapset palasivat kouluun loppukevään ajaksi. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

- Lähiopetus alkoi peruskouluissa 14. toukokuuta. Lähiopetusta jatkettiin kevätlukukauden loppuun asti.

- Monet lukiot, ammattikoulut ja korkeakoulut jatkoivat etäopetusta lukukauden loppuun asti.

- Koulut, oppilaitokset, yliopistot, ammattikorkeakoulut ja kansalaisopistot laitettiin kiinni maaliskuussa. Oppilaat olivat kotona ja saivat etäopetusta.

- Päiväkodit ovat auki.

Tampereen Kauppahallin Neljä Vuodenaikaa-ravintola oli suljettuna 25. maaliskuuta 2020.
Ravintolat olivat kiinni toukokuun loppuun asti. Kuva: Miikka Varila / Yle

- Ravintolat ja kahvilat saavat avata ovet kesäkuun alusta lähtien. Niille tulee kuitenkin rajoituksia, jotka koskevat esimerkiksi asiakasmäärää. Ravintoloiden pitää mennä kiinni viimeistään kello 23, ja niiden pitää lopettaa alkoholin myynti kello 22.

- Kirjastot, museot, harrastustilta ja nuorisotilat saavat olla auki.

Oulussa Raksilan uimahalli on nyt tyhjillään, ovet avautuvat taas kesäkuun 1. päivä.
Uimahallit avautuvat kesäkuussa. Kuva: Päivi Seeskorpi / Yle

- Myös uimahallit ja urheilutilat ovat auki kesäkuun alusta lähtien.

- Vaikka monia rajoituksia helpotetaan, ihmisten pitää yhä muistaa turvaetäisyydet ja hygieniaohjeet. Jos tautitilanne pahenee, rajoituksia voidaan taas kiristää.

Vanhus kävelee käytävällä rollaattorin kanssa Myyrmäen vanhusten keskuksessa.
Vanhusten hoivakodeissa ei saa vierailla. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

- Yli 70-vuotiaat ihmiset saavat taas tavata muita ihmisiä. Muita ihmisiä saa tavata, mutta hygieniasta ja turvaväleistä pitää huolehtia. On hyvä tavata esimerkiksi ulkona.

- Jos käy kylässä sellaisen ihmisen luona, joka kuuluu riskiryhmään, sisällä ei pidä olla kovin pitkää aikaa. On myös hyvä käyttää kangasmaskia tai jotain muuta suojaa suun ympärillä. Maski pitää kuitenkin vaihtaa puhtaaseen maskiin tarpeeksi usein.

- Sairaaloissa ja vanhusten hoitokodeissa ei saa vierailla.

- Ihmisten pitää tehdä etätöitä, jos se on mahdollista

- Yli 500 hengen kokoontumiset eli esimerkiksi kesän suuret festivaalit on kielletty kesäkuun loppuun asti. Rock-festivaalit, oopperajuhlat ja muut isot konsertit ja tapahtumat siirtyvät kesään 2021.


Lisätietoa koronaviruksesta selkosuomeksi

1) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

2) Kansaneläkelaitos Kela

3) Verneri.net


Uutisia koronaviruksesta selkosuomeksi

1) Yle Uutiset selkosuomeksi

2) Selkosanomat

3) Selkosanomien kuvauutiset


Uutisia koronaviruksesta selkoruotsiksi

1) Yle Nyheter på lätt svenska

2) LL-Bladet

3) LL-Bladetin kuvauutiset


Uutisia koronaviruksesta muilla kielillä

1) Ylen uutisia englanniksi eli Yle News

2) Ylen uutisia venäjäksi eli Yle Novosti

3) Ylen uutisia arabiaksi, somaliksi, kurdiksi ja persiaksi

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä