yle.fi-etusivu

Tiistai 10.10.2017 (radio)

Kauko-ohjattavilla koptereilla on salakuljetettu huumeita

Radio-ohjattava kuvauskopteri.
Kauko-ohjattavilla koptereilla tehdään esimerkiksi ilmakuvauksia. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Suomen vankiloihin yritetään salakuljettaa huumeita kauko-ohjattavilla koptereilla eli droneilla.

Toukokuussa erään vankilan pihalle laskeutui kauko-ohjattava kopteri, josta riippui siiman päässä sukka. Sukan sisältä löytyi kännykkä, laturi sekä suuri määrä huumetabletteja.

Vankiloissa on 2 viime vuoden aikana havaittu monia salakuljetusyrityksiä.

Suomen laki estää epäilyttävien koptereiden ottamisen kiinni. Teknisesti se kyllä on mahdollista. Kopterit toimivat radiosignaalilla, joka voidaan havaita ja kaapata.

Kevitsan kaivoksesta valuu metalleja pohjaveteen

Kevitsan kaivos, Sodankylä, Lappi
Kuva: Eemil Friman / Yle

Kevitsan kaivoksesta Sodankylässä pääsee metalleja pohjaveteen. Kevitsa on Suomen suurin kaivos, ja sen omistaa ruotsalainen Boliden. Kevitsan päätuotteet ovat nikkeli ja kupari.

Jo ennen kaivosta Kevitsan alueen joistakin pohjavesistä mitattiin nikkeliä. Syynä pidettiin luonnon nikkeliesiintymää. Nyt nikkelipitoisuus ylittää rajan, joka on sallittu talousvedelle.

Boliden kiistää, että kyse olisi pohjaveden pilaamisesta. Boliden kuitenkin myöntää, että pohjavedessä on selviä muutoksia. Konsultti tekee parhaillaan firmalle arviota riskeistä pohjavedelle. Luvassa on myös suunnitelma, jolla voidaan parantaa pohjaveden laatua.

Valvova viranomainen ei osaa vielä sanoa, onko tilanne vakava.

Eeva Kilpi sai arvokkaan kirjallisuuspalkinnon

Eeva Kilpi vastaanottaa Nummisuutarin Eskon käsipuolessa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) Aleksis Kiven rahaston palkinnon.
"Olen itse haavoittunut sielultani sodan ja oman pakolaisuuteni takia. Siksi minulla on avoin mieli vastaanottaa pakolaisia Suomeen", Eeva Kilpi sanoo. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Kirjailija Eeva Kilpi on saanut Suomen vanhimman kirjallisuuspalkinnon. Kilpi sai Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Aleksis Kiven rahaston palkinnon. Palkintosumma on 25 000 euroa. Palkintolautakunta sanoo, että Kilpi on tehnyt monipuolisen ja yhteiskunnallisesti merkittävän elämäntyön.

Laatokan Karjalassa vuonna 1928 syntynyt Kilpi on kirjoittanut paljon karjalaisuudesta ja evakoista. Hän käsitteli aihetta jo 1960-luvulla, jolloin aihe oli poliittisesti arkaluontoinen.

Palkinnon perusteluissa sanotaan, että Kilven teokset ovat nyt hyvin ajankohtaisia. Ne antavat äänen sodan jaloista lähteneille. Kilpi sanoo, että koska hän on itse evakko, hänen on vaikea käsittää vihamielistä ja jopa väkivaltaista suhtautumista pakolaisiin.

Pohjois-Lapissa voi sataa ensilumi

Autoja tiellä pimeässä
Keskiviikkoaamuna selviää, onko Pohjois-Lappiin satanut niin paljon lunta, että se täyttää ensilumen määritelmän. Kuva: Sointu Ketola

Pohjois-Lappiin sataa ehkä paikoin ensilumi illan ja yön aikana.

Ilmatieteen laitos arvioi, että lumimäärä ei kuitenkaan ole kovin suuri. Lunta sataa ehkä muutama senttimetri.

Ensilumi on satanut, kun aamun mittauksessa on vähintään sentti lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä