Tiistai 10.1.2023 (radio)
Korona
Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että Kiinan huono koronatilanne ei vaikuta Eurooppaan.
Kiinassa koronatartuntoja on nyt tosi paljon, koska Kiina lopetti ankarat koronarajoitukset vasta vähän aikaa sitten. WHO ei kuitenkaan usko, että koronatartuntojen määrä kasvaa Euroopassa Kiinan takia.
Euroopassa pelätään, että Kiinasta tulee uusi korona-aalto Eurooppaan. Siksi monet maat aikovat määrätä, että matkustajilla pitää olla negatiivinen koronatestitulos, kun he tulevat Kiinasta.
Myös Suomi aikoo vaatia koronatestiä matkustajilta, jotka tulevat Kiinasta.
Vartiointiala
Monet vartiointialan työntekijät ovat menettäneet luvan alan töihin. Poliisi peruutti viime vuonna noin 750 ihmisen luvan tehdä työtä vartiointialalla.
Poliisihallitus selvitti, miten poliisi valvoo vartiointialan firmojen ja työntekijöiden toimintaa. Vielä ei ole tietoa, tuleeko vartiointialalle muutoksia.
Suomessa puhutaan nyt paljon vartijoiden toiminnasta. Ihmisiä on järkyttänyt kuolemantapaus kauppakeskus Isossa Omenassa Espoossa.
Kauppakeskuksessa kuoli nainen viime lauantaina. Nainen kuoli tilanteessa, jossa vartijat ottivat hänet kiinni.
Lisäksi uutiset ovat tänä talvena kertoneet, että joukko järjestyksenvalvojia on ehkä pahoinpidellyt ihmisiä.
Sähkötuki
Hallituspuolueet ovat sopineet sähkötuesta.
Sähkötuen avulla hallitus haluaa auttaa koteja, koska sähkö on nyt kallista. Hallitus aikoo tukea kaikkia koteja, jotka maksavat sähköstä yli 10 senttiä kilowattitunnilta.
Valtio aikoo maksaa 4 kuukauden sähkölaskuista 50 prosenttia. Kuukaudet ovat marras-, joulu-, tammi- ja helmikuu. Tuki maksetaan ehkä maaliskuun sähkölaskun yhteydessä.
Tuki voi olla enintään 700 euroa kuukaudessa, ja jokaisen pitää maksaa itse vähintään 90 euroa kuukaudessa.
Sähkötukea ei tarvitse hakea, se maksetaan automaattisesti.
Sähkötuen yksityiskohdat voivat vielä muuttua.
Sää

Lähipäivinä sadealueita liikkuu Suomen yli ja sää on lauhaa.
Keskiviikkona lunta tai vettä sataa lännessä, idässä on poutaa eli vettä ei sada. Torstaina sadealue liikkuu itään.
Lämpötila on etelässä nollan yläpuolella, pohjoisessa on vähän pakkasta. Torstaina pakkanen heikkenee myös pohjoisessa.
Maanteillä on huono ajokeli.