Tiistai 10.12.2019 (radio)

Eduskunta äänesti pääministeristä

Sanna Marin pääministeriäänestyksen jälkeen jälkeen eduskunnassa lehdistötilaisuudessa 10. joulukuuta 2019.
Uusi pääministeri Sanna Marin (sd.) Kuva: Yle

Eduskunta on äänestänyt uudesta pääministeristä.

Hän on SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin. Kansanedustajista 99 äänesti Marinin puolesta, 70 äänesti vastaan. Poissa oli 30 edustajaa.

Eduskunta äänesti Sdp:n varapuheenjohtaja Sanna Marinin Suomen pääministeriksi eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 10. joulukuuta 2019. Täysistunnossa ilmoitettiin saapuneeksi tasavallan presidentin kirjelmä pääministeriehdokkaasta eduskunnalle ja äänestettiin pääministeristä.
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt eron Antti Rinteen hallitukselle. Rinteen hallitus oli vallassa vain puoli vuotta. Suuri osa ministereistä jatkaa Marinin hallituksessa. Entinen pääministeri Antti Rinne ei enää ole hallituksessa.

Uusi pääministeri Sanna Marin on 34-vuotias. Hän on Suomen kaikkien aikojen nuorin pääministeri. Marin on myös maailman nuorin pääministeri, joka on vallassa.

Marin uskoo, että kansalaisten luottamus politiikkaan palautetaan tekojen kautta.

Nobelin rauhanpalkinto on luovutettu

Kuningatar Sonja, Etiopian pääministeri Abiy Ahmed, kuningas Harald, Haakon, Me​tte-Marit.
Kuningatar Sonja, pääministeri Abiy Ahmed, kuningas Harald, kruununprinssi Haakon ja kruununprinsessa Mette-Marit. Kuva: Terje Pedersen / EPA

Nobelin rauhanpalkinto luovutettu Oslossa, Norjassa. Rauhanpalkinnon sai Etiopian pääministeri Abiy Ahmed.

Palkinto on tunnustus rauhansopimuksesta, joka lopetti Etiopian ja Eritrean sodan. Kiitospuheessa Ahmed kiitti myös eritrealaisia.

Rauhanpalkinnon luovutus oli Oslon kaupungintalossa. Myös Norjan kuninkaallinen perhe oli paikalla.

Palkinto ei ole saanut pelkästään kiitosta. Etiopiassa syytetään, että pääministeri on itsevaltainen. Lisäksi poliittinen väkivalta on lisääntynyt Etiopiassa.

Myös Norjassa on osoitettu mieltä Ahmedin palkintoa vastaan.

Koodaajista on pulaa

Koodia Code Academy -koulutuksessa Kuopiossa.
Koodareista on pulaa ohjelmistofirmoissa. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Ohjelmistofirmat tarvitsevat lisää työntekijöitä. Pulaa on esimerkiksi koodaajista. Koodaaja kirjoittaa tietokoneelle ohjeita.

Koodaajia etsitään esimerkiksi täydennyskoulutuksen ja muuntokoulutuksen avulla. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut eivät tuota tarpeeksi osaajia.

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto sanoo, että 5 vuodessa tarvitaan noin 40 000 työntekijää.

Työntekijöistä kilpailevat myös esimerkiksi pankit, vakuutusyhtiöt ja metallialan ja metsäalan yritykset.

Monet yritykset toivovat työperäistä maahanmuuttoa helpottamaan koodaripulaa.

Puolukka laskee verenpainetta

Puolukka
Puolukan terveysvaikutuksia tutkitaan nyt paljon Suomessa. Kuva: AOP

Puolukkamehun juominen alentaa verenpainetta, jos se on kohonnut. Puolukka parantaa lisäksi verisuonten toimintaa.

Näin kertoo väitöstutkimus Helsingin yliopistosta.

Puolukkamehu esti myös matala-asteista tulehdusta. Karpalomehulla ja mustikkamehulla ei nähty yhtä selviä vaikutuksia.

Tutkija Anne Kivimäki sanoo, että puolukkamehu ei korvaa lääkehoitoa. Se on kuitenkin hyvä lisä ravinnossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä