Tiistai 10.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko Suomessa tiistaina todettu 40 uutta koronavirustartuntaa?

Oikea vastaus:

Ei, tiistaina on todettu 10 uutta tartuntaa.

2.Mitä yhteistä on kaikilla, jotka nyt ovat saaneet tartunnan?

Oikea vastaus:

He ovat olleet Italiassa tai tavanneet ihmisiä, jotka ovat olleet Italiassa.

3.Minne Italia laajentaa koronatoimia?

Oikea vastaus:

Se laajentaa ne koko Italiaan.

4.Saako häitä tai hautajaisia järjestää nyt Italiassa?

Oikea vastaus:

Ei saa.

5.Saako lääkäriin mennä?

Oikea vastaus:

Saa mennä.

6.Mitkä asiat auttavat työn ja perheen yhdistämistä?

Oikea vastaus:

Joustava työaika ja etätyö.

7.Miten vaikuttaa, jos työpäivät ovat pitkiä?

Oikea vastaus:

Silloin perheen ja työn yhdistäminen on vaikeampaa.

8.Mihin osallistuu tänä keväänä 43 000 kokelasta?

Oikea vastaus:

Ylioppilaskirjoituksiin.

9.Osallistuuko niihin enemmän vai vähemmän kokelaita kuin viime vuonna?

Oikea vastaus:

Osallistuu noin 3000 enemmän.

10.Mitä asioita Turkki haluaa uuteen pakolaissopimukseen?

Oikea vastaus:

Se haluaa, että EU helpottaa viisumien myöntämistä ja että Syyrian tilanne otetaan huomioon.

11.Haluaako EU tehdä uuden sopimuksen?

Oikea vastaus:

Eu ei ehkä halua tehdä uutta sopimusta. EU sanoo, että Turkin pitää noudattaa vanhaa sopimusta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä