Tiistai 10.4.2018 (radio)

Kivihiilikielto vuonna 2029

käynnissäpitomestari Jari Laine työskentelee Suomenojan voimalaitoksella
Suurin osa Espoon kodeista lämpiää kivihiilellä. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Suomi kieltää kivihiilen käytön vuoden 2029 jälkeen.

Hallituspuolueet ovat sopineet kivihiilen kiellosta. Hallitus sopi myös, että energiayhtiölle maksetaan tukea, jos se luopuu kivihiilestä jo neljä vuotta aikaisemmin eli vuonna 2025. Tukea saa, jos vaihtaa kivihiilen puupolttoaineeseen tai uusiin tekniikoihin kuten maalämpöön.

Kivihiiltä käytetään nykyään paljon lämmitykseen esimerkiksi Helsingin seudulla, Turussa, Vaasassa ja Pietarsaaressa.

Koulutuksella työntekijöitä avoimiin paikkoihin

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ja sinisten puheenjohtaja Sampo Terho hallituksen kehysriihineuvotteluissa Kesärannassa Helsingissä
Hallituspuolueiden puheenjohtajat Petteri Orpo, Juha Sipilä ja Sampo Terho. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus suunnittelee tänään tiistaina ja huomenna keskiviikkona, mihin verorahoja käytetään lähivuosina.

Hallituksen tärkein tavoite on työllisyys. Suomessa on paljon työttömiä, mutta myös avoimia työpaikkoja. Hallitus haluaa esimerkiksi lisätä koulutusta niin, että kaikkiin avoimiin työpaikkoihin löydetään työntekijä.

Hallitus antaa ehkä lisää rahaa myös niiden ihmisten tukemiseen, joilla ei ole asuntoa. Lisää tukea annetaan ehkä myös niille, joilla on tosi paljon velkaa.

Vauvan itkun voi rauhoittaa

Vauva kapaloituna vaaleanpunaiseen kapaloon.
Vauva on kapaloitu eli kääritty liinaan. Kuva: Marko Melto / Yle

Kätilö Elina Botha osaa rauhoittaa vauvan, joka itkee paljon.

Jotkut vauvat itkevät usein ja kauan, vaikka itkuun ei ole mitään selvää syytä. Elina Botha neuvoo kapaloimaan vauvan eli käärimään liinaan. Sitten äiti tai isä ottaa lapsen käsivarsilleen niin, että vauva on kylkiasennossa. Sitten lasta keinutetaan ja hänen annetaan imeä esimerkiksi tuttia. Lapselle voi myös soittaa suhisevaa ääntä eli niin sanottua valkoista kohinaa.

Elina Botha sanoo, että näin lapsen olo on vähän samanlainen kuin äidin kohdussa.

Pikkulapsi turvaistuimeen myös lyhyellä matkalla

Poliisi katsomassa turvaistuimia.
Poliisi tarkistaa auton turvaistuimia. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Yllättävän moni pikkulapsi ei matkusta autossa turvallisesti.

Tämä selvisi, kun poliisi tarkasti autoja päiväkotien parkkipaikoilla Itä-Suomessa. Noin 25 prosenttia pikkulapsista ei ollut turvaistuimessa auton kyydissä. Jotkut lapsista istuivat auton penkillä ja vain turvavyö oli kiinni. Joskus lapsi oli etupenkillä äidin sylissä.

Monet vanhemmat sanoivat, että turvaistuinta ei ollut, koska ajomatka päiväkotiin oli lyhyt. Jotkut sanoivat myös, että eivät ehtineet kiireessä laittaa lasta istumaan turvallisesti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä