Tiistai 10.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä komissaari Jutta Urpilaisesta on tulossa?

Oikea vastaus:

Hänestä on tulossa komissaari, joka vastaa kansainvälisistä kumppanuuksista.

2.Kuka on Ursula von der Leyen?

Oikea vastaus:

Hän on Euroopan komission uusi puheenjohtaja

3.Kuka tekee komissaareista lopullisen päätöksen?

Oikea vastaus:

Euroopan parlamentti.

4.Missä kaupungissa suljetaan paperikone?

Oikea vastaus:

Raumalla.

5.Kuinka moni ehkä menettää työn?

Oikea vastaus:

179 ihmistä.

6.Missä kaupungissa on Anjalan paperitehdas?

Oikea vastaus:

Kouvolassa.

7.Kuinka vanha Suomen hallitusmuoto on?

Oikea vastaus:

100 vuotta.

8.Kenelle valtiovalta kuuluu Suomessa?

Oikea vastaus:

Valtiovalta kuuluu kansalle, jota edustaa eduskunta eli parlamentti.

9.Oli selvää, että Suomesta tulee tasavalta? Perustele.

Oikea vastaus:

Ei ollut. Suomessa kiisteltiin siitä, tuleeko Suomesta tasavalta vai kuningaskunta. Tasavalta voitti.

10.Kuinka paljon keskiviikkona on lämpöä Lapissa?

Oikea vastaus:

Jopa yli 20 astetta.

11.Milloin kulkee matalapaineita Suomen yli?

Oikea vastaus:

Viikonloppuna.

12.Millainen lämpötila on viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Lämpötila on 10 ja 17 asteen välillä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä