Tiistai 10.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä komissaari Jutta Urpilaisesta on tulossa?

Oikea vastaus:

Hänestä on tulossa komissaari, joka vastaa kansainvälisistä kumppanuuksista.

2.Kuka on Ursula von der Leyen?

Oikea vastaus:

Hän on Euroopan komission uusi puheenjohtaja

3.Kuka tekee komissaareista lopullisen päätöksen?

Oikea vastaus:

Euroopan parlamentti.

4.Missä kaupungissa suljetaan paperikone?

Oikea vastaus:

Raumalla.

5.Kuinka moni ehkä menettää työn?

Oikea vastaus:

179 ihmistä.

6.Missä kaupungissa on Anjalan paperitehdas?

Oikea vastaus:

Kouvolassa.

7.Kuinka vanha Suomen hallitusmuoto on?

Oikea vastaus:

100 vuotta.

8.Kenelle valtiovalta kuuluu Suomessa?

Oikea vastaus:

Valtiovalta kuuluu kansalle, jota edustaa eduskunta eli parlamentti.

9.Oli selvää, että Suomesta tulee tasavalta? Perustele.

Oikea vastaus:

Ei ollut. Suomessa kiisteltiin siitä, tuleeko Suomesta tasavalta vai kuningaskunta. Tasavalta voitti.

10.Kuinka paljon keskiviikkona on lämpöä Lapissa?

Oikea vastaus:

Jopa yli 20 astetta.

11.Milloin kulkee matalapaineita Suomen yli?

Oikea vastaus:

Viikonloppuna.

12.Millainen lämpötila on viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Lämpötila on 10 ja 17 asteen välillä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä