Tiistai 10.9.2019 (radio)

Jutta Urpilaisesta on tulossa komissaari

Komissaariehdokas Jutta Urpilainen oli eduskunnan suuren valiokunnan kuultavana Turun Eurooppa-foorumilla perjantaina 30. elokuuta
Jutta Urpilaisesta tulee ehkä EU-komissaari, joka vastaa kansainvälisistä kumppanuuksista. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Suomen Jutta Urpilainen on ehdolla EU:n komissaariksi. Urpilaisesta on tulossa komissaari, joka vastaa kansainvälisistä kumppanuuksista.

Euroopan komission uusi puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoi, että Urpilainen on ollut aiemmin rauhanvälityksen erityislähettiläs.

Urpilaisen tehtävä komissiossa on uusi. Urpilaisen on tarkoitus muun muassa tehdä EU:lle uusi Afrikka-strategia.

Von der Leyen kertoi maanantaina, että komissioon tulee 13 naista ja 14 miestä. Komissio on historian tasa-arvoisin.

Komissaarilista on vasta ehdotus. Euroopan parlamentin pitää vielä hyväksyä ehdokkaat.

Tiistai oli huonojen talousuutisten päivä

UPM Rauman logo
Rauman-paperitehtaan kohtalo surettaa työntekijöitä ja koko paikkakuntaa. Kuva: Iida Pakkanen / Yle

Metsäfirma UPM aikoo sulkea paperikoneen Raumalla. Kone valmistaa paperia aikakauslehtiin.

Yhteistoimintaneuvottelut eli yt-neuvottelut ovat alkaneet, ja 179 ihmistä voi menettää työpaikan. Raumalle jää 2 paperikonetta.

Myös useat muut firmat ovat ilmoittaneet yt-neuvotteluista.

Metsäfirma Stora Enso aloittaa yt-neuvottelut lomautuksista Anjalan paperitehtaalla Kouvolassa. Aktia-pankki aikoo vähentää 110 työntekijää.

Rakennusfirma Lehto on kärsinyt tappiota, ja vähennystarve voi olla 150 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosi tarkoittaa kokoaikaisen työntekijän työpanosta vuodessa.

Suomen hallitusmuoto on 100-vuotias

Hallitusmuodon 100-vuotisjuhlaa vietetään eduskunnassa.
Eduskunta on juhlinut Suomen hallitusmuotoa, joka täytti 100 vuotta. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Eduskunnassa on juhlittu tänään Suomen 100-vuotiasta hallitusmuotoa. Hallitusmuoto on itsenäisen valtion laki, joka kertoo, kenelle valta kuuluu maassa.

Suomen hallitusmuodossa sanotaan, että valtiovalta kuuluu kansalle, jota edustaa eduskunta eli parlamentti.

Ylin valta annettiin eduskunnalle vuonna 1919. Sitä ennen kiisteltiin siitä, tuleeko Suomesta tasavalta vai kuningaskunta. Tasavaltalaiset voittivat kiistan, ja Suomesta tuli tasavalta.

Kesäsää muuttuu syksyksi

Kesäinen maisema.
Kesäsää on jatkunut harvinaisen pitkään. Nyt sää alkaa muuttua syksyn suuntaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Tiistai on ollut Suomen mittaushistorian myöhäisin hellepäivä. Lappeenrannassa mitattiin iltapäivällä 26,2 lämpöastetta. Entinen ennätys oli vuodelta 1947. Silloin mitattiin aste vähemmän.

Tästä lähtien säästä on tulossa syksyinen ja ehkä viileä. Keskiviikkona Etelä-Suomessa lämpöä on noin 15 astetta. Pohjoisessa voi olla vielä paikoin jopa yli 20 astetta.

Viikonloppuna Suomen yli kulkee 3 matalapainetta. Ne tuovat sadetta ja tuulta. Lämpötila on 10 ja 17 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä